Hvert år blir det ansatt 400 nye ufaglærte assistenter i norsk skole, skriver Dagsavisen.
Mange av disse blir satt til å gjøre lærerens jobb. Hver femte assistent rapporterer at de daglig underviser elever uten veiledning av lærer. 12 prosent forteller at de både planlegger og evaluerer undervisningen alene.
LES OGSÅ:
Slik skal det ikke være, fastslår kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).
– Assistenter er veldig viktige for å få skoledagen til å gå rundt. Men de skal ikke erstatte pedagogene, sier Halvorsen.
LES OGSÅ:
Hun forteller at assistentenes arbeidsoppgaver ikke er definert i opplæringsloven, og at dette er noe hun jobber med i disse dager.
Kunnskapsministeren mener det er særlig problematisk når assistentene erstatter lærere som jobber med spesialpedagogiske tiltak.
– Riktig bruk av assistenter i skolen vil gi mer bruk av lærerens kompetanse til elevenes læring, mens assistenten kan følge opp enkeltelever eller grupper og gi faglig bistand i klassen. Men jeg ønsker ikke at de som får vedtak om spesialpedagogiske tiltak, skal overlates til assistenter, sier Halvorsen.
LES OGSÅ: