Veggen i miljøorganisasjonen Zeros kontorer er prydet med avtaler fra rundt 60 norske bedrifter – de har alle forpliktet seg til å fylle sine tungtransport-kjøretøy med en mer miljøvennlig diesel.
Blant annet skal 900 av Posten Norges kjøretøy nå over på fornybart drivstoff. Men den grønne dieselen er ikke å oppdrive i Norge og må hentes i utlandet.
– Det kommer fra Finland. Per i dag produseres det der, forteller konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, til NRK.
– Dette kan vi også
Han håper at det i nær fremtid blir mulig å kjøpe slikt drivstoff produsert i Norge.
– Vi har jo en stor prosessindustri i Norge – vi kan dette vi også, sier daglig leder i miljøorganisasjonen Zero, Marius Holm, til NRK.
Han mener at en tydelig og langsiktig etterspørsel vil motivere industrien til å satse.
En svensk aktør har allerede satset på at fremtiden er grønn for norsk tungtransport, og bygger en fabrikk i Fredrikstad.
– Det kjennes veldig godt å få gå her i et norsk bygg og se på en så fin og velholdt fabrikk som snart kommer til å være full av aktivitet, sier Lars Lind til NRK. Han er daglig leder i Perstorp bio products.
Usikkerhet
Han tror usikkerheten gjør at nordmenn så langt ikke har satset på produksjon av grønn diesel for tunge kjøretøy.
– Fornybar diesel er et produkt som er regulert av statsmaktene og vi har jo hatt en historie som har gått både opp og ned i Norge. Man er redde for at det ikke finnes langsiktige spilleregler, og det er en fare vi også ser sier Lind.
Nå mener han likevel at tiden er inne og at de rette forutsetningene er til stede for å kunne lykkes.
– Vi er glade for å være de første som kommer inn i Norge, sier Lars Lind.