Full OL-krig mellom SV og TV 2

SV vil forby reklameavbrudd under øvelsene i alle store idrettsarrangementer. – SV bør ha viktigere ting å bruke tiden til, svarer TV 2.

SU-leder Andreas Halse har fått med SVs stortingsgruppe på å forsøke å få innført reklameforbud under øvelsene i OL eller andre store mesterskap.

Andreas Halse (SU) og SV vil ha reklameforbud under øvelsene i OL.

I dag starter OL i Sotsji, og mange har vært spente på hvordan nye reklameregler vil slå ut etter at TV 2 sikret seg senderettighetene til arrangementet.

Kanalen får nemlig lov til å sende 12 minutter reklame hver time, og det er de selv som bestemmer når reklamen skal komme. Det åpner for reklamepauser også under øvelsene.

SV og ungdomspartiet SU mener det er en dårlig idé. De mener det fortsatt skal være lov å sende reklame før og etter øvelsene, men de vil at regjeringen skal forby reklame mens øvelsene pågår i store mesterskap.

– Noen kan falle eller det kan komme et rykk

Denne uken fikk SU med seg moderpartiets stortingsgruppe på å forsøke å få gjennom et forbudet på Storting og i regjering.

– Det som er viktig for oss er at så mange som mulig får med seg fantastiske idrettsprestasjoner under OL. Da må vi unngå at for eksempel femmila eller skistafetten blir avbrutt av reklame når det er på sitt mest spennende, sier SU-leder Andreas Halse til NRK.

Han får støtte av finanspolitisk talsmann Snorre Valen i SV.

Snorre Valen

Snorre Valen (SV)

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Store arrangementer er for folket. Det er derfor vi har et prinsipp om at dette skal sendes av allmennkringkastere i Norge. Når man har fastsatt dette prinsippet, er det en selvfølge at man ikke skal avbryte en øvelse på grunn av reklame eller andre kommersielle interesser. Idrettsøvelser skal vises i sin helhet, sier Valen.

10 000 meter på skøyter og femmila på ski er en del av den norske folkesjelen. Samtidig er dette øvelser som tar lang tid å gjennomføre. Hva er galt med litt reklame i denne type øvelser?

Mange liker slike langdryge øvelser. Dessuten er det vanskelig å forutsi når det skjer noe spennende i idrett. Selv på en 10 000 meter kan folk falle, og på en femmil kan det komme et rykk som folk ikke får med seg fordi det er vilkårlig reklame midt under øvelsene. Alle skjønner at TV 2 må tjene penger, men det får de gjøre før og etter øvelsene, sier Halse.

Det tror Valen de vil få til også uten reklame under øvelsene.

– Et eksempel på det er fotball. Der sender man reklame i pausen og før og etter kampen. Man avbryter ikke spillet for å sende reklame slik man gjør i USA, sier Valen.

OL starter i dag. Hvorfor har ikke SU kommet med dette tidligere? Tror du ikke OL-toget har gått i denne saken?

Jeg har ikke vært klar over at det var åpnet for reklame under øvelsene før i det siste. Dessuten tror jeg aldri toget har gått før jeg står igjen på perrongen, sier Halse.

TV2: – Dette blir en sær diskusjon

Kommunikasjonsdirektør i TV 2 Rune Indrøy

Kommunikasjonsdirektør i TV 2 Rune Indrøy

Foto: Bj¿rn Erik Larsen / Bj¿rn Erik Larsen, Scanpix

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV2 er lite imponert over forslaget til SV.

– Jeg er først og fremst forundret over at partiet ikke har viktigere saker å konsentrere seg om. Vi har fått et fleksibelt system å holde oss til, og vi kommer til å være meget skånsomme selv om noen av øvelsene kommer til å ha reklameblokker, sier Indrøy.

Han sier at tv-kanalen hele tiden kommer til å ha tilskueren i sentrum.

– Det blir en nokså sær diskusjon dette her. Vi har planlagt OL veldig grundig, og vi har drillet våre folk når det gjelder plassering av blokkene. Vi opplevet samme diskusjon da vi kjøpte rettighetene til norsk fotball for noen år siden. Det var også et produkt som angivelig ville bli ødelagt av reklame, men etter noen uker var det ingen som snakket om det.

– I fotball sender dere reklame i pausen og før og etter kampen, ikke under øvelsen. Det er denne muligheten SV mener er feil?

– Det er korrekt av vi har den muligheten. Det har kulturdepartementet bestemt, og den er utformet for at det skal være mulig for kommersielle kringkastere å tjene inn pengene det koster å få rettighetene til arrangementet.

– SV ser at det kan være for sent for dette OL, men at de vil kjempe for et forbud for fremtidige arrangementer. Hva tenker du om det?

– Det må de gjerne gjøre. Jeg tror at våre sendinger fra OL i Sotsji vil vise at vi er fullt i stand til å gjennomføre dette på en god måte som setter tilskueren i sentrum. Jeg tror seerne kommer til å oppleve dette som veldig lite forstyrrende, sier Indrøy før han avslutter.

– Og nå gleder jeg meg veldig til det starter, for vi skal gjøre alt vi kan for å gi det norske folk gode sendinger fra OL.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger