NRK Meny

Vil ha slutt på «lokkekjøp»

Flere partier vil ha en slutt på såkalte «lokkekjøp», der man får med en gratis vare, om man kjøper en annen.

Lokkekjøp

Det fører til et overforbruk og er helt unødvendig. Flere partier vil ha slutt på «lokkekjøp».

Foto: Skjermdump/Lefdal/Expert

Kjøp en barbermaskin, få en grill på kjøpet. Eller kjøp en vaskemaskin og få en sykkel på kjøpet. Flere butikker nærmest kaster produkter etter kundene – for å lokke dem til butikken. Markedsføring som burde være forbudt, mener flere partier.

Denne type markedsføring var forbudt fram til 2009, men ble lov etter at markedsføringskampanjen ble endret. Den siste tiden har det vært ganske mange slike kampanjer.

Miljøpartiet De Grønne, SV og Venstre ønsker å gå tilbake til et forbruk fordi man lokker kunder til butikkene ved å gi bort ting de ikke nødvendigvis trenger eller vil ha.

– Vi må ha strengere regulering på dette. Det funker dessverre alt for bra. Det ender med at forbrukerne kommer hjem med produkter de ikke trenger og har i praksis betalt for noe de ikke bruker. Det gir også enda mer næring til overforbruket, sier Arild Hermstad, førstekandidat for MDG i Hordaland.

Stort skifte

Fred Selnes, professor ved Institutt for markedsføring på BI, har analysert flere av tilgift-kampanjene som har vært de siste årene.

Han mener det har skjedd et stort skifte i varehandelen. Pristilbudene er blitt mer ekstreme – til forbrukernes fordel.

– Handelsstanden bruker mer og mer lokkepriser. Før så måtte man vente til etter jul for å kjøpe noe på salg. Nå er det hele tiden noe på tilbud, og salgene er større, sier han.

Når det gjelder såkalte "lokkekjøp" er det forbrukerne som er vinnerne, mener professoren.

– Til syvende og sist er det eierne av butikkene som ender opp med å betale for de rabatterte varene. Forbrukerne er helt klart vinnerne, mens konkurransen mellom kjedene blir større og større for å ha de beste tilbudene, sier Selnes.

Ikke ansvarlig for overforbruk

– Hva med dem som mener det er miljøskadelig å gi bort varer en sykkel dersom man kjøper en PC?

– Hvis man skal tenke på miljøet, så bør man ikke kjøpe PC-en i utgangspunktet. Man kan ikke holde handelsstanden ansvarlig for overforbruket.

Nortura synes ikke det er problematisk å gi rabatt på joggesko.

– Hvorfor gir dere ikke billigere varer istedenfor å gi rabatt på joggesko?

– Prior-produktene er sunne, proteinrike og nær sagt alle er nøkkelhullsmerket, og er derfor populære blant forbrukere som er opptatt av trening og aktivitet. Det ønsket vi å synliggjøre gjennom denne kampanjen, sier Eskil Pedersen, assisterende kommunikasjonsdirektør i Nortura.

Barne- og likestillingsdepartementet, som har ansvar for forbrukersaker sier det er helt uaktuelt å forby tilbud som kommer forbrukerne til gode.

– Vi kommer ikke til å bruke tid og ressurser på å regulere hvordan bedriftene velger å sette sammen tilbudene sine. Tilbudene kommer på grunn av stor konkurranse, det er det forbrukerne som tjener på, sier statssekretær Kai-Morten Terning (FrP).

Expert har gitt bort 31.000 gratissykler. De trakk seg fra intervjuet etter at de ble tilsendt spørsmålene. Lefdal har heller ikke ønsket å svare på spørsmålene fra NRK.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger