Hopp til innhold

Vil ha sammenheng i sykkelveiene

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil ha slutt på klattvis utbygging av sykkelfelt og gang- og sykkelstier.

Liv Signe Navarsete

For to år siden åpnet samferdselsministeren årets Sykle til jobben-aksjon. Nå vil hun ha sammenhengende sykkelstier.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

- Kommuner som planlegger eller bygger sammenhengende sykkelstier kommer til å få mer penger av staten til dette enn de som planlegger en bit her og en bit der, sier Navarsete til NRK.

Les også:

Regjeringen har i Nasjonal transportplan som mål å øke andelen reiser som foretas med sykkel fra fem til åtte prosent. For å få dette til, mener den det må det bygges sammenhengende sykkelveinett i byer og tettsteder.

Rune Gjøs

Rune Gjøs.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

- Da må det planlegges, og vi satser på at halvparten av norske byer og tettsteder med mer enn fem tusen innbyggere skal ha en plan for et sammenhengende sykkeveinett klar allerede i år, sier Navarsete.

Litt her og litt der

Generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes landsforening sier at svært mange kommuner ikke planlegger sykkelveier i sammenheng.

- Ofte stopper sykkelveien opp like før et kryss. Et eksempel er Blindernveien i Oslo der kommunen har bygd et flott nytt anlegg med sykkelfelt på begge sider av veien ned fra Universitetet. Men hundre meter før veien møter den sterkt trafikkerte Kirkeveien slutter plutselig sykkelfeltet. Da er mye av poenget borte, fordi ulykker ofte skjer i tilknytning til kryss.

Ifølge samferdselsetaten i Oslo kommune stopper sykkelfeltet her fordi de ikke helt vet hvordan de skal kobles til nye sykkelfelt som er planlagt langs Kirkeveien.

- Men dette er dessverre ikke et enestående tilfelle. Slike eksempler finnes det mange av i Norge. Men noen byer er bedre enn andre. Trondheim, Fredrikstad og Kristiansand er byer som har satset på å gjøre forholdene bedre for sykling, og da er det også flere som sykler, sier Gjøs.

ALT OM: Nasjonal transportplan

AKTUELT NÅ