En liste på ti punkt med mulige tiltak ble lagt fram på et møte med skipsfartsnæringen på statsministerens kontor i formiddag.
Stabssjefen ved statsministerens kontor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen forteller at nå vil regjeringen prøve å framskynde lover som gjør det vanskelig å bruke den tung bunkersoljen som brukes som drivstoff i skip.
Det skjer etter at statsminister Jens Stoltenberg besøkte tilgrisede strender i Langesund i går.
- Les:
- Les:
- Opprørt
- Det er ti punkter som det er enighet å arbeide videre med, sier Schjøtt- Pedersen.
Næringsminister Sylvia Brustad vil blant annet se på språkkravene.
- Jeg tror alle er blitt opprørt over det vi har sett de siste dagene når det gjelder det. Vi vil gjennomgå både håndhevelsen av språkkrav, og også se på om kravene bør forsterkes, sier Brustad.
Saken fortsetter under bildet:
Vil fremskynde utfasing
Miljøvernminister Erik Solheim vil jobbe for at det blir vanskeligere å bruke bunkersolje flere steder, og at utfasingen fremskyndes.
Det er allerede bestemt at det skal være forbudt å seile med bunkersolje om bord i skip i Nordsjøen.
Båtenes drivstoff – tung bunkers – er et tyktflytende og giftig oljeprodukt. Miljøorganisasjonene beskriver den tunge oljen som skipsfartens største miljøproblem.
Den er tyktflytende og løser seg ikke opp i vann. Derfor griser den til strender og sjøfugl i mye større grad enn vanlig olje.
Globalt skal det bli et slikt forbud fra 2020. Nå etter miljøkatastrofen i Langesund, vil myndighetene og skipsnæringen framskynde forbudet.
- Det aller viktigste er at vi umiddelbart går i gang for å sørge for at forbudet mot tungolje som bare gjelder sør for Stad, også skal gjelde i Norskehavet og i Barentshavet, sier Solheim.
- Begrensning, ikke forbud
Miljøstiftelsen Bellona presiserer at dette "forbudet" som regjeringen refererer, til egentlig er et vedtak som ble fattet i IMO, FNs maritime organisasjon, i våres.
- Vedtaket begrenser utslipp av svovel. Man håper på at dette vil medføre utfasing av tungolje, men et alternativ er å fremdeles bruke tungolje, og bare rense utslippet med såkalte scrubbers. Da vil faren for forurensing langs kysten vår fremdeles være like stor, sier informasjonsrådgiver i Bellona, Annicken Vargel.