– Norske lærerstudenter har det dårligste kunnskapsnivået i matematikk i Europa, Det viser forskning, sier Marianne Aasen (Ap).
Det er dobbelt så mange som i fjor.
Strykprosenten er også høy andre steder i landet. På Høgskolen i Sør-Trøndelag strøk 43 prosent på det første mattetrinnet, og ved Universitet i Tromsø strøk 33 prosent på masterutdanningen for 1-7 trinn.
Undervisningskrise
– Matematikk lider av en undervisningskrise som har forplantet seg gjennom flere tiår. Det har vært for lett å komme inn på lærerstudiet, og kandidatene har ofte vært faglig svake når de selv har begynt å undervise. De som søker lærerutdanningen i dag, har kanskje hatt sånne lærere selv, sier Aasen.
Hun ber rektorer og skoleeiere om å sende lærere på etterutdanningskurs. Staten bidrar med halvparten av kostnadene.
Aasen sier at faglig svake mattelærere også fører til at undervisningen blir kjedelig. Hun vil også ha bedre kontinuitet i undervisningen.
– Vi må få mer trøkk på utdanningen, og strengere opptakskrav til lærerutdanningen kombinert med bestått forkurs for de svakeste. For Arbeiderpartiet er dette kanskje det viktigste utdanningstiltaket i neste stortingsperiode.
Vil ha tre nye mattetimer i uka
Partiet foreslår blant annet tre nye mattetimer i uka fordelt på barne- og ungdomstrinnet.
Strengere karakterkrav i lærerutdanningene, studenter med lavere karakter enn fire i matte fra videregående må bestå obligatorisk forkurs.
Ut med kalkulatoren inntil elevene mestrer grunnleggende regneferdigheter.
Gjøre det attraktivt for personer med høyere realfagsutdanning å undervise i skolen.
Økt samarbeid med arbeidslivet slik at matteundervisningen blir mer praktisk og relevant for elevene.
Høyere krav til lærerutdanningen
Også studieleder Bjørn Smestad ved Høgskolen i Oslo og Akershus
– Skal man bli lærer må man virkelig kunne den grunnleggende matematikken, og man må kunne undervise den, sier han.
Smestad sier at ifølge skolens evalueringer er de fleste studentene fornøyd med studiet. Han erkjenner likevel at lærerutdanningen er et krevende studium, men mener at ansvaret for å bedre kvaliteten på studiet også hviler på studentene.
– Vi tror at dette går opp og ned og at dette kullet var spesielt når det gjelder strykprosenten. Vi setter inn tiltak for at førsteklassingene skal få mer konsentrert tid i perioder til å jobbe med matematikken.