–200 meter er en hypotetisk grense. Det kan være argumenter og praktiske utfordringer som tilsier både lengre og kortere grenser for biltrafikk rundt skoler. Poenget er imidlertid at et flertall i befolkningen ser problemene og ønsker seg tryggere veier for de små og myke trafikantene rundt barneskolene, sier konserndirektør Line M. Hestvik i If.
Mange foreldre velger å levere barn til skolen med bil på grunn av manglende trafikksikkerhet når barna går på egen hånd. Dette er med på å øke trafikken og dermed forsterke problemet ytterligere, mener Hestvik.
Les også:
De minste barna har verken fullt utviklet sidesyn eller dybdesyn og mangler erfaring i å vurdere situasjoner i trafikken som trygge eller utrygge. Dette gjør dem til svært sårbare trafikanter.
– Å se for seg at et slikt forbud blir innført er urealistisk. Men at trafikksikkerheten må økes i og rundt skolene er åpenbart. Her gjenstår det mye arbeid over hele landet før man er i mål, påpeker Hestvik.