NRK Meny
Normal

Vil ha forbud mot flyannonsering

Miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender vil forby reklame for billige flyreiser i avisene for å redusere CO2-utslipp. Men hverken klimaforskere eller flyselskaper synes ikke det er noen god idè.

 

Norwegianfly
Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Miljøorganinsasjonen Framtiden i våre hender vil at reiseannonser skal inneholde opplysninger om hvordan flytrafikken skader miljøet. Aller helst vil de forby all reklame for billige flyreiser i avisene. Men forskerne har ikke tro på at forbud er veien å gå. Pål Presterud er direktør ved Cicero - senter for klimaforskning ved Universitetet i Oslo, og syns dette er latterlig.

- Det er mange andre ting som burde komme mye høyere opp på prioriteringslista, når det gjelder bekjempelse av klimautslipp, sier han.

- Går seg vill i jungelen

- Fremtiden i våre hender går seg bort i jungelen. Flytrafikk utgjør en veldig liten del av utslippene, og gjør at folk kommer seg rundt og får forståelse for hvordan andre mennesker lever og har det, forklarer Presterud.

Men Fremtiden i våre hender er uenig i kritikken. Beregninger de har gjort viser at nordmenn slipper ut 4,4 millioner tonn CO2 når vi reiser med fly. Det tilsvarer 7,5% av Norges totale utslipp av klimagasser.Organisasjonen mener at bare charterannonser en lørdag tilsvarer utslipp fra over 6000 biler.

- Fjern reklamen

Reiselysten til nordmenn har tatt seg opp de siste årene. I følge Statistisk sentralbyrå har antall utenlandsturer fra Norge økt med 46,5% på seks år. Framtiden i våre hender tror trenden kan snus ved å fjerne reiseannonsene fra avisene.

Arild Hermstad i Framtiden i våre hender

FORBUD: Arild Hermstad vil fjerne flybillettreklamer.

- Hvis vi får folk til å fly mindre får vi sannsynligvis folk til å gjøre ting som er mye mindre klimaskadelig enn det de hadde gjort ved å fly, sier daglig leder i Framtiden i våre hender Arild Hermstad.

Han forklarer videre at problemet er at økninga i flytrafikken er velsigna fra hele samfunnet, og at vi nekter å se de negative konsekvensene.

- Flytrafikken er ikke med i de internasjonale avtalene som regulerer utslippa fra transporten, og når Norwegian ikke er interessert i frivillige klimabilletter fordi det er upopulært, er jeg stygt redd for at vi ikke klarer å løse klimaproblemene.

Tar miljøet på alvor

Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier de tar miljøet på alvor, men syns det er rart og kortsiktig å begynne med en slik kampanje.

- Det er helt andre ting som må ha fokus. Vi må gå inn i hver enkelt bransje og finne de beste tiltakene der for å redusere utslippa, mener hun.

Anne Grete Ellingsen

ANDRE TILTAK:Anne Grete Ellingsen i Norwegian mener reklameforbud er kortsiktig.

Men Fremtiden i våre hender beskylder Norwegian for å overlate klimaansvaret til passasjerene når de lar de selv bestemme om de vil kjøpe klimakvotebilletter. Dette er ikke Ellingsen enig i.

- Vi har bedt myndighetene og luftfartsmyndighetene om å lage en kalkulator som alle kan leve med. Å forby reklame i aviser er ikke løsninga. Vi tenker langsiktig, sier hun og forklarer:

- Hvis du skulle kutte luftfarten i Norge, så legger du ned distriktsnorge på det verste. Norge er avhengig av luftfart for å kunne virke, avslutter Ellingsen.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger