Partiet vil se til Sverige, der Trafikverket legger planer for både vei, jernbane, sjøtransport og luftfart. Det svenske trafikkverket ble opprettet i 2010, og tok over Banverkets og Vägverkets funksjoner.
– Jeg mener det er nødvendig at samferdselspolitikken blir mindre politisk styrt fordi vi trenger å bygge, både vei og jernbane, langt mer effektivt enn det vi gjør i dag, sier leder Oslo Høyre Nikolai Astrup.
- Les også:
Astrup mener den nye E 18-strekningen i Aust-Agder, som ble åpnet i 2009 av tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete, var et godt eksempel på en effektiv og god veiutbygging i Norge fordi prosjektet var fullfinansiert, og fordi det var et samarbeid mellom det offentlige og det private.
Politikerne bestemmer for mye
Men han finner ikke mange tilsvarende eksempler. Han mener politikere og samferdselsministeren bestemmer for mye.
– Jeg tror at en samferdselsminister bør komme med de overordnede rammene og prioriteringene for samferdselspolitikken, men detaljeringen bør politikerne avstå fra, sier Astrup.
- Les også:
Han er lei av politikere som bygger veier for å tekkes velgere i eget distrikt. Derfor vil han overlate mye av ansvaret til fagfolk, slik svenskene gjør.
Arnstad sier nei
Nåværende samferdselsminister Marit Arnstad sier at det er et samarbeid mellom etatene.
– Vi har jo et samarbeid mellom etatene i dag når de legger frem grunnlaget og de faglige innspillene knyttet til Nasjonal transportplan, sier Arnstad.
Dermed sier hun nei til et eget trafikkverk og nei til mindre politisk styring av samferdselspolitikken.
– Jeg har ingen tro på at redusert innflytelse for de folkevalgte og for Stortinget, kommer til å være viktig i denne sammenhengen. Da tror jeg heller vi skal se på måten vi gjennomfører de ulike vei -og jernbaneprosjektene på, sier hun.