Hopp til innhold

Vil gjøre det dyrere å bruke bilen

Kostnaden for samfunnet ved bruk av bil er høyere enn de samlede bilavgiftene, ifølge regjeringens grønne skattekommisjon. Slik vil de legge om bilavgiftene.

Bilkø

Dersom Stortinget vedtar nye bilavgifter etter modell fra grønn skattekommisjon, blir det dyrere å bruke personbiler i storbyene, spesielt i når det er kø og mye trafikk.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

I dag overrekker regjeringens grønne skattekommisjon sin rapport til finansminister Siv Jensen. Mandatet har vært å foreslå en omlegging av skatter og avgifter som gjør det dyrere å forurense.

I en kronikk i DN onsdag forteller utvalgsleder Lars-Erik Borge om hva utvalget har kommet frem til som riktig miljø-medisin.

Målet er å sette riktig pris på miljøet, og sette en pris på alle utslipp.

Også elbilene må være med å dele regningen

For å gjøre bilavgiftene mer treffsikre, foreslår utvalget å legge om bilavgiftene for personbiler ifølge kronikken slik:

  • En ulykkesavgift skal legges på ansvarsforsikringen.
  • Det skal innføres miljø- og køprising i storbyene.
  • Det skal innføres en ny (og lavere) veibruksavgift på drivstoff

Målet er blant annet å sørge for at nullutslippsbiler som elbiler blir med på å betale avgiftsgildet.

I dag har ikke disse bilene avgift på bruken, og betaler derfor ikke for kostnadene de påfører samfunnet.

Omleggingen vil gjøre det dyrere å bruke bilen, spesielt i storbyene i rushtrafikken.

Regjeringen setter ned en ny grønn skattekommisjon. Utvalget skal fremme forslag til grønne skatteskift som vrir beskatningen mot miljøskadelige aktiviteter.

– Skal ikke legges i skuffen

Høyres finanspolitiske talsperson Svein Flåtten sier i Politisk kvarter på NRK P2 at rapporten fra grønn skattekommisjon ikke skal legges i skuffen.

– Målet er å få mest mulig like avgifter på like utslipp. Vi har en forpliktelse til å komme med forslag basert på dette i budsjettet for 2017, sier Flåtten.

Han nevner transport og landbruk som to sektorer hvor det trolig bil mye debatt rundt foreslåtte endringer, siden dette er sektorer med store miljøutslipp.

– Opplagt at bruk av bensin- og dieselbiler må bli dyrere

Venstres Terje Breivik sier det slik:

– Vi må sette opp prisen på det vi vil ha mindre av. Det er helt opplagt at vi må gjøre det dyrere å bruke biler som utelukkende går på fossilt drivstoff, sier han.

Svein Flåtten regner med at det blir krevende å sy sammen fremtidige budsjetter med ny avgiftsprofil, men understreker at når noen avgifter går opp, skal andre ned.

– Jeg tror ikke dette blir veldig mye mer utfordrende enn det vi hadde i år, sier han. Poenget er at man får lavere skatter på andre områder. Dermed kommer man like godt eller bedre ut, sier han.

AKTUELT NÅ