Hopp til innhold

Vil fjerne spillreklame på Facebook

Lotteritilsynet ønsker å fjerne spillreklame fra utenlandske selskaper i sosiale medier. – Jeg tror det får liten effekt, sier PR-ansvarlig i spillselskap.

Pengespill på nettet

VEKK MED REKLAME: Lotteritilsynet ønsker at sosiale medier skal være fri for reklame fra utenlandske spillselskaper, rettet mot det norske markedet. I høst fikk de stoppet denne type reklame på Youtube, nå har de sendt en første henvendelse til Facebook i håp om å innlede en tilsvarende dialog.

Foto: Julie Jacobson / Ap

Etter å ha sendt en klage til Youtube lyktes Lotteritilsynet med å blokkere reklame fra utenlandske spillselskap rettet mot det norske markedet.

Nå ønsker de å få til det samme med Facebook. NRK har fått bekreftet at det så langt er rettet en henvendelse til Facebook, som er verdens største sosiale medium med nesten 1,2 milliarder daglige brukere.

Tallene for Norge er 2,2 millioner brukere, mens 1,7 millioner av dem er innom daglig.

I NRKs Nyhetssenter får du fortløpende nyhetsoppdateringer.

– Uheldig med ulovlig reklame

Linda Westbye, rådgiver Lotteritilsynet

KJEMPER: Linde Westbye, rådgiver i Lotteritilsynet, bekrefter til NRK at de har innledet en dialog med Facebook.

Foto: Farid Ighoubah / NRK

– Vi synes at det er uheldig at det opereres med ulovlig reklame for spillselskaper på Facebook. Vi hadde en vellykket jobb med Youtube og snakket med dem om hvordan vi kunne få fjernet reklame for pengespill. Vi er helt i startgropen nå og ønsker å tilnærme oss med samme metode som vi gjorde med Youtube, sier avdelingsdirektør i Lotteritilsynet Linda Vøllestad Westbye til NRK.

I høst gikk Youtube med på å fjerne 122 reklamesnutter som Lotteritilsynet mente brøt norsk lov. Lotteritilsynet begrunnet det blant annet med at reklamesnuttene var rettet mot det norske markedet fordi de var på norsk.

Ved å fjerne de utenlandske spillreklamene fra sosiale medier håper de at det kan bli færre spillavhengige.

– Jeg tror at ved å ha kontroll på den ulovlige markedsføringen så vil totalen spillavhengige bli færre. Resultatene av rapporten som ble presentert i dag viser at de spillavhengige ønsker å få reklamen fjernet og at det er de som lar seg påvirke av den. Målt opp mot dette mener vi det er viktig å ha kontroll med den ulovlige markedsføringen, sier Westbye.

Spillselskap: – Liten effekt

Peter Alling, PR-ansvarlig i Unibet Nordic

SKEPTISK: Peter Alling, PR-ansvarlig i Unibet Nordic, har liten tro på at fjerning av spillreklame på Facebook vil ha en nevneverdig effekt.

Foto: Unibet

Spillselskapet Unibet annonserer bredt i sosiale medier, også på Facebook. De har ingen tro på at spillproblemene forsvinner ved å fjerne reklamen.

– Kraften i sosiale medier ligger ikke i hvilke annonser vi kjøper, men i det folk sier og deler med hverandre, det de snakker om rett og slett. Facebook er et stort og dominerende sosialt medium, men det finnes hundrevis av andre forum. Jeg tror ikke effekten blir like stor som Lotteritilsynet ønsker, sier Peter Alling, Public Affairs Manager i Unibet Nordics til NRK.

Han innrømmer at Norge er et viktig marked for spillselskapet, og mener det er viktig med digital annonsering.

– Det er digital underholdning vi jobber med. Grunnen til at vi reklamerer i sosiale medier er fordi vi må være der kundene finnes. Det er viktig å være der de er, både for å forstå hva de snakker om, og for å vise at vi skal være en aktør å regne med i den digitale fremtiden, sier Alling.

Facebook ser ut til å kunne være på gli med Lotteritilsynet, og svarer følgende i en kort kommentar til NRK.

– Vi har klar policy på ikke å tolerere noen former for ulovlig markedsføring for gamblingsteder på Facebook. Vi kommer til å fortsette å jobbe med dem som regulerer dette fordi vi anser det som en viktig sak, skriver selskapets Policysjef Thomas Myrup i en mail.

Vi har derimot ikke fått svar fra Facebook på våre øvrige spørsmål i sakens anledning.

Norsk Tipping får annonsere

Lotteritilsynet vil ikke gjøre noe for å stanse norske spillselskaper i å reklamere i sosiale medier.

– Er det de utenlandske spillselskapene gjør mye «farligere» enn reklamen til Norsk Tipping eller Rikstoto?

– Dette handler ikke om hva som er farlig eller ikke. Norsk Tipping og Rikstoto er statlige operatører i Norge og har lov å reklamere for spill i Norge. Det har ikke utenlandske spillselskaper.

Lotteritilsynet viser blant annet til at de har flere reguleringstiltak for å hindre aggressiv markedsføring og spillavhengighet. Blant flere tiltak er:

  • obligatorisk å sette egne grenser for tap og tidsbruk før spilling
  • øvre maksimal tapsgrense
  • ingen lokkebonuser eller direktemarkedsføring til spiller som har stengt seg ute eller tatt pause
  • tilbakemelding på egen spillatferd
Unni Bergsvenkerud, nestleder Spillavhengighet Norge

POSITIV: Nestleder i organisasjonen Spillavhengighet Norge, Unni Bergsvenkerud, er positiv til initiativet til Lotteritilsynet overfor Facebook.

Foto: Farid Ighoubah / NRK

– Vi så i rapporten i dag at det er problemspillerne og høyrisikospillerne som blir mest påvirket av reklame og de yngre blir også påvirket av reklame enn de eldre. Derfor synes vi det er viktig å ha oppmerksomhet på sosiale medier, deriblant Facebook, sier Westbye og legger til:

– Når vi ser at det stadig popper opp reklame for utenlandske spilleselskaper i newsfeeden så synes vi ikke det er bra.

– Reklame trigger spillavhengige

Interesseorganisasjonen Spillavhengighet Norge er positive til initiativet.

– All fjerning av reklame er vi glad for. Vi vet at all reklame trigger. De som spiller mye blir påvirket av det, så all fjerning av reklame er positivt, uansett hvor det er, sier nestleder Unni Bergsvenkerud.

Spillavhengige som henvender seg til organisasjonen ytrer også ønsket om at reklamen skal fjernes.

– Reklame på sosiale medier, som er så mye brukt, gjør at de som allerede har problemer går fortere inn på en spillside for å spille igjen. Hovedvekten av dem som henvender seg til oss sier at de skulle ønske det var mindre reklame og at de ikke ble påvirket til å spille, sier Bergsvenkerud.

– Når kan Facebook-brukere forvente at spillreklamen blir fjernet?

– Vi er helt i startgropen med Facebook. Foreløpig har vi tatt en uformell kontakt med dem, i tillegg jobber vi med det internt. Det er vanskelig å anslå noe tid på jobben som skal gjøres. Vi må etablere den riktige kontakten med de riktige personene for at dette skal gå videre opp i systemene.


AKTUELT NÅ