Hopp til innhold

Ber Brende eksportere norsk elbilpolitikk

Det globale elbilmarkedet kommer til å eksplodere dersom flere land gjør som Norge, mener miljøstiftelsen Zero. Nå lanserer de Børge Brende som elbil-ambassadør.

Børge Brende/Elbil

VIL HA EL-EKSPORT: Miljøorganisasjonen Zero takker norske avgiftsfordeler for at så mange nordmenn velger elbil. For å sikre et større globalt marked for elektriske biler ber de utenriksminister Børge Brende ta med norsk elbilpolitikk i bagasjen når han reiser ut i verden.

Foto: Scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Det at vi har mange ganger flere elbiler enn i Sverige er jo utelukkende fordi vi har en avgiftspolitikk som har motivert folk til å kjøpe elbiler.

Miljøvernminister Tine Sundtoft

Brende har et enormt nettverk av beslutningstakere både innen politikk og næringsliv, og han kan ta dem med til Norge og vise fram hvordan vi har fått det til.

Marius Holm, Zero
Marius Holm

– Norge har gjort det lønnsomt å kjøre elbil. Vi har fjernet avgifter og vi har gjort det så grundig at det er billigere å kjøre elbil eller en diesel- og bensinbil i Norge, sier Marius Holm i Zero.

Foto: Siv Sandvik / NRK

Null engangsavgift, gratis parkering, lav årsavgift og fri bompassering.

Dette er bare noen av fordelene norske elbilkjørere har.

Tror på global tidobling

Marius Holm i Zero er overbevist om at avgiftsfritakene gjør at nærmere 15.000 elbiler kjører rundt på norske veier. Nå vil han at andre land skal følge etter.

– Hvis tre, fire land og noen storbyer i verden følger Norges eksempel, så kan elbilmarkedet tidobles på kort tid. Da vil de som har investert i elbilproduksjon få avkastning og tjene penger, og de andre bilprodusentene blir nødt til å komme etter, sier han til NRK.no.

Ifølge Zero-lederen hersker det ingen tvil om at avgiftsfordelene bidrar til at så mange nordmenn velger elbil.

Per september i år var det 14.902 elektriske personbiler i Norge, viser tall Norsk elbilforening har hentet fra Motorvognregisteret. Til sammenligning opplyser Elbil Sverige at det kun er 2215 slike biler i Sverige.

Det er altså over seks ganger så mange elbiler i Norge enn hos nabolandet i øst.

– Norge og Sverige har omtrent lik bensinpris, men det er bare i Norge vi har disse fordelene for elbil. Det er ingen tvil om at det er alle incentivene som gjør Norge til elbillandet framfor noen, sier Holm.

Ber Brende bruke nettverket

Børge Brende

MOTIVASJON: Det norske elbilmarkedet har tatt helt av takket være en vellykket elbilpolitikk, mener Zero. Nå håper de Børge Brende kan overbevise andre land om å gjøre det samme.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix
Tine Sundtoft og Monica Mæland

GRØNN SKATT: Tine Sundtoft (H) lover at regjeringen skal gå gjennom skattepolitikken med sikte på flere avdrag for miljøvennlige tiltak.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Han er glad for at Høyre/Frp-regjeringen allerede har bestemt at dagens fordelsordninger for elbil skal videreføres til 2020, ikke 2017 som det forrige Stortinget gikk inn for. Nå håper han utenriksminister Børge Brende (H) bidrar til å eksportere den norske framgangsmåten til resten av verden.

– Brende har et enormt nettverk av beslutningstakere både innen politikk og næringsliv, og han kan ta dem med til Norge og vise fram hvordan vi har fått det til, sier Holm.

Utenriksdepartementet hadde ingen kommentar til forslaget fra Zero mandag ettermiddag. Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft (H) svarer imidlertid slik på spørsmål om verden har noe å lære av norsk elbilpolitikk.

– Det at vi har mange ganger flere elbiler enn i Sverige er jo utelukkende fordi vi har en avgiftspolitikk som har motivert folk til å kjøpe elbiler. Vi har tro på å bruke avgifter og skattepolitikk for en bedre klima- og miljøpolitikk.

– Prisen er avgjørende

Det er særlig den norske engangsavgiften som gjør det lønnsomt med elbil. Mens forbrukere må ut med i snitt 110 000 kroner i avgift når de kjøper en ny bensin- eller dieselbil, slipper elbilkjøpere hele avgiften.

– Prisen betyr veldig, veldig mye. Det fører til at meningmann har råd til å kjøpe elbil, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk elbilforening.

Mens de fleste betaler rundt 3000 kroner i årsavgift for bil, er avgiften for elbil kun 415 kr. I tillegg slipper de løpende utgifter som parkeringsavgift på kommunale p-plasser, bompenger, rushtidsavgift, og betaling for kjøretøyet når de reiser på riksvegferger.

Norsk elbilforening støtter fullt ut forslaget fra Zero om at Norge bør være en pådriver for at andre land innfører avgiftsfritak for elbiler.

– Vi må vise veien til «petroleumsavrusning» som verden må gjennom for å redusere bruk av fossil energi, sier Sletvold.

Ifølge han er det ikke nok at andre land adopterer de norske elbilfordelene. De bør også ta til seg det høye avgiftsnivået på bensin- og dieselbiler, mener han.

– Det er en naturlig konsekvens at de ikke bare tar forsiden av medaljen, men også baksiden.

AKTUELT NÅ