Appen varsler frivillige livreddere i nærheten av en plutselig hjertestans. En GPS-posisjon plasseres, og alle med appen i en radius på 500 meter får varselsalarm på mobilen. I tillegg viser appen hjertestartere som måtte befinne seg i nærheten.
– Teknologien kan være med å øke sannsynligheten for å redde liv ved at man får folk raskere til stedet og får iverksatt hjerte- og lungeredning raskt, sier Espen Gylvik, sjef i Unified Messaging Systems (UMS).
Applikasjonen er allerede tatt i bruk i Sverige, gjennom prosjektet SMS-livräddare i Stockholm, hvor flere tusen har meldt seg som frivillige livreddere.
En ny forskningsrapport på forløperen, som varslet frivillige på SMS, viste at 30 prosent flere fikk hjerte og lungeredning før ambulansen kom til stedet, skriver New England Journal of Medicine.
Mangler hjertestarterregister i Norge
– En forutsetning for at denne appen kan fungere like godt i Norge som i Sverige, er at man evner å samle alle hjertestartere inn i ett register, sier Gylvik.
Mari Larsen, assisterende generalsekretær i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), mener det er nytteløst å ta i bruk appen hvis ikke hjertestarterregisteret er på plass.
Helseminister Bent Høie har bedt Helsedirektoratet om å starte arbeidet med å lage hjertestarterregisteret, men det er ennå ikke på plass.
– Apper er sårbare
Larsen i LHL ser imidlertid flere utfordringer med appløsningen.
– Det er slik med mobilapplikasjoner at de skal holdes ved like, de skal oppdateres, det er ting som kan gjøre dem ganske sårbare, sier hun.
I tillegg stiller Larsen spørsmål ved hvilke krav som skal stilles til de frivillige som bruker appen.
– De som melder seg inn i registeret, skal de hele tiden holde seg oppdatert? Skal de ha trening årlig for at de skal kunne stå som kvalifisert i registeret, spør Larsen, som mener at appen kan fungere som et supplement i de store byene, men at det viktigste er å lære seg hjerte- og lungeredning.
Livredning er det viktigste
Anestesilege og forsker ved Oslo universitetssykehus, Jo Kramer-Johansen, er positiv til ideen om appen og forskningsresultatene fra Sverige. Han mener imidlertid implementering av teknologien i Norge kan ligge frem i tid.
– Vi vet at AMK-sentralene opplever en stor aktivitetsøkning. Hvilke nye oppgaver som skal prioriteres i en slik situasjon, er ikke nødvendigvis helt lett.
– I tillegg høres det ut som det er noen tekniske utfordringer med å finne nøyaktig lokasjon på hjertestansen og de frivillige livredderne, sier han.
Viktigst er å kunne livredning, mener Kramer-Johansen.
– Først må man ringe 113, så toget kan begynne å gå. Det toget kan godt ha med seg mange apper og mye fancy, men starter det ikke med at du ringer 113, er det ikke til mye hjelp.
Musikk kan hjelpe deg å holde den rette takten når man gir hjertekompresjoner.