Hopp til innhold

Krever at Kystverket endrer losrutinene

– Det bør være los i alle fartøy med farlig eller forurenset last, eller som går på tungolje, mener formann Jan Magne Fosse i Norsk Losforbund.

Lasteskipet Godafoss på grunn ved Asmaløy, Hvaler

I det samme området som «Godafoss» grunnstøtte, har det vært to nesten-ulykker bare siden juni i fjor.

Foto: Olsen, Linn Cathrin / SCANPIX

Det er foreløpig ikke helt klart hva som skjedde da lasteskipet «Godafoss» gikk på grunn ved Ytre Hvaler nasjonalpark torsdag kveld.

Olje fra Godafoss har nådd land på Akerøya i øygruppa Hvaler

Olje fra «Godafoss» har nådd land på Akerøya i øygruppa Hvaler.

Foto: Tore Meek / Scanpix

Havarikommisjonen gransker hendelsen parallelt med politiet. Foreløpige opplysninger tyder på at losen dro fra fartøyet før skipet nådde losmerket.

– Jeg hører at kapteinen var svært godt kjent i området. Men Kystverket bør kreve at losen rutinemessig er med helt til losmerket, sier Fosse i Norsk Losforbund til NRK.

Lekkasjen er ifølge Kystverket stanset, men tungolje fra skipet har truffet land.

To nesten-ulykker

Siden juni 2010 har det vært to nesten-ulykker ved nasjonalparken.

I november 2010 gikk lasteskipet «Cometa», som hadde 128 kubikkmeter tungolje om bord, på grunn ved nasjonalparken. Skipet hadde ikke los om bord. Bunnen sprakk under grønnstøtingen, og skipet tok inn vann. Heldigvis lakk ingen råolje ut.

Bulkskipet Cometa grunnstøtte på Fugletang skjær

Bulkskipet «Cometa» grunnstøtte på Fugletang skjær ved Hvaler i november 2010.

Foto: KV Nornen

I juni 2010 holdt et skip med dobbelt så mye råolje om bord på å gå på grunn like i nærheten. Heller ikke her var det los om bord.

I hele 2010 var det fem ganger så mange grunnstøtinger på seilaser med bare farledsbevis og ikke los, viser Kystverkets statistikk. Forholdet var tre til én i 2008 og 2009.

Endret losbestemmelser

Det er hvert år omtrent 50.000 seilaser med los om bord, og omtrent samme antall uten los.

Fra 1. januar i år ble losbestemmelsene endret. Losplikten gjelder ikke lenger for fartøy under 70 meter, mens kravet før var 500 bruttotonn. «Godafoss» er større enn dette, og ble ikke omfattet av endringen.

Luftfoto av Full City

De tre største ulykkene gjennom de siste årene, «Server» ved Fedje, «Full City» ved Langesund (bildet) og nå «Godafoss», har skjedd etter at losene har gått av fartøyene.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Endringen fører likevel til at 9000 færre fartøy seiler uten los hvert år, ifølge Norsk Losforbund.

– Vi mener dette åpenbart vil føre til flere grunnstøtinger, spesielt i trange farvann, sier Fosse.

Sterkt imot

Bakgrunnen for endringen av losplikten var at næringen skulle kunne spare 29 millioner kroner hvert år.

Flere miljøorganisasjoner gikk sterkt imot forslaget om endret losplikt, og er fortsatt imot.

Miljøstiftelsen Bellona viser til at de tre største ulykkene gjennom de siste årene, «Server» ved Fedje, «Full City» ved Langesund og nå «Godafoss», har skjedd etter at losene har gått av fartøyene.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger