Hopp til innhold

Venter shoppingkaos: Her stormer kundene inn porten klokka 05.00

VESTBY (NRK): Butikkene har doblet og triplet antall ansatte på jobb. Antall vektere er firedoblet og Røde Kors sto klare da Oslo Fashion Outlet i Vestby åpnet portene på Black Friday.

STARTSKUDDET: Da dørene åpnet klokken 05.00 strømmet det inn med kunder.

I fjor handlet nordmenn for 3,6 milliarder kroner under Black Friday, ifølge hovedorganisasjonen Virke. I år forventer de en omsetning på 3,9 milliarder.

Oslo Fashion Outlet i Vestby i Akershus ønsker ikke å opplyse hvor mye de omsatte for i fjor, men også de forventer en økning i år, sier senterleder Lars Pedersen til NRK.

– Vi forventer at det blir litt kaos her. Vi har gode indikatorer på det, sa Pedersen til NRK torsdag ettermiddag.

Senterleder Lars Pedersen

FORBEREDT: Senterleder Lars Pedersen sier at de har hyret inn ekstra folk til å ta unna trafikken, ekstra parkeringsplasser, ekstra busser og ekstra sikkerhet. Pedersen tror på omsetningsrekord under årets Black Friday.

Foto: Privat

Klokka 04.00 gikk den første shuttlebussen fra Oslo sentrum til Vestby. Da butikkene åpnet til konfettiregn klokken 05.00 i dag tidlig, var det mye som tydet på Pedersen har rett.

Kunder på utkikk etter et kupp og rabatterte priser stormet inn porten og løp inn i på handelsområdet.

Dørene åpnet klokka 05:00. Noen ivrige kunder hadde møtt opp lenge før det.

Dørene åpnet klokka 05:00. Noen ivrige kunder hadde møtt opp lenge før det.

Ekstra av alt

Butikkene holder åpent fra 05.00 til 22.00, og Pedersen sier til NRK at de er godt forberedt.

– Alle butikkene har enten doblet eller tredoblet bemanningen gjennom hele dagen, sier han til NRK.

Senterlederen sier til NRK at de har leid inn åtte personer som skal dirigere trafikken inn og ut av parkeringsplassen.

I tillegg til shuttlebussen som går annenhver time fra Oslo sentrum, har de også leid inn en buss som skal kjøre skytteltrafikk mellom senteret og Bauhaus-forretningen i Vestby.

– Vi har leid deler av parkeringsplassen deres også, sier han.

Røde Kors og ekstra sikkerhet

For å holde styr på kundene og for å ivareta sikkerheten inne på outleten, har senterledelsen kalt inn ekstra mannskaper.

Pedersen regner med at det vil bli mest hektisk på formiddagen når det arrangeres såkalte «timetilbud».

– Vi firedobler antall vektere. Utover det har vi Røde Kors stående klare for morgen og formiddag når det er mest trykk i tilfelle at det skulle skje noe, sier han til NRK.

Boikotter Black Friday

NRK har vært i kontakt med flere butikker som har valgt å boikotte handledagen. Hos DNT i Oslo har de innført Grønn Fredag.

– Som en motsats til Black Friday, arrangerer vi Grønn Fredag, som er en nasjonal byttedag hvor folk kan ta med friluftsklær og friluftsutstyr som ligger hjemme og ikke blir brukt, så kan man bytte til seg noe nytt utstyr man har brukt for, sier Mathias Dudek til NRK.

DNT arrangerer byttedag som en motsats til kjøpepress.

DNT arrangerer byttedag som en motsats til kjøpepress.

I butikken Bogart Cosmo i Trondheim, har de besluttet å heller gi deler av omsettingen til Kirkens Bymisjon. De åpner til vanlige tider, og har ingen spesielle tilbud på Black Friday.

– Vi har tatt et standpunkt. Vi kan ikke delta i det her kjøpehysteriet, det er rett og slett å skyte seg selv i foten. Det er nå vi skal tjene penger, julehandelen er rett rundt hjørnet, og ved å gi bort halvparten om omsetningen vår til Black Friday, så har vi ikke noe igjen på bunnlinjen. Så vi må bare ta et standpunkt, også med hensyn til miljøet, sier daglig leder Cecilie Klein Reinertsen til NRK.

Psykologi

Arne Dulsrud, forskningsleder ved SIFO, sier til NRK at det ligger mye psykologi bak storhandlingen man ser flere steder i landet på Black Friday.

Han mener at bilder av trengsel, kø og kaos kan virke lokkende på kunder, og at butikker utnytter dette.

– Villigheten til å stå i kø er større, jo mer det er i vente på andre siden. Så hvis du viser fram bilder av lang kø og trengsel, så sier du «Ja, her er det mye verdifullt å hente. Her er det mye skatter».

Vi tar pulsen på Black Friday – på godt og vondt.

Vi tar pulsen på Black Friday – på godt og vondt.

AKTUELT NÅ