Venstre vil doble bompengene i Oslo i rushtiden

Venstre foreslår å doble bomavgiften i Oslo i rushtiden og mener det er helt i tråd med regjeringens nye bompengeavtale. Det er Fremskrittspartiet ikke enig i.

Nye bomstasjoner i Oslo

Med Venstres forslag blir det veldig dyrt å passere bomringen her i Oslo i rushtiden og veldig billig på natten, for eksempel.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

– Vi vil sette prisene kraftig opp i bomringen i rushtiden og ser for oss en takst på 40-50 kroner, sier Venstres førstekandidat i Oslo, Hallstein Bjercke.

Vil ha tøffere prioritering

Hallstein Bjercke

Hallstein Bjerke vil at det skal bli dobbelt så dyrt å bruke bilen hvis du vil kjøre til jobb inn hit, i Oslo sentrum.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Han vil dermed doble avgiften i bomringen om morgenen og på ettermiddagen i hovedstaden. Han tror dette vil få langt flere til å velge kollektiv når de skal reise til og fra jobb. Forslaget kommer til tross for regjeringspartiene sist fredag ble enige om en avtale der det heter at bompengene må ned.

Bjercke presiserer:

– Det samlede bompengetrykket må ned, men regjeringen overlater til lokale å velge hvordan vi vil innrette det. Her har vi store muligheter til å differensiere langt tøffere enn i dag for å oppnå å få biltrafikken ned, sier han til NRK.

Med Venstres forslag blir det veldig dyrt å passere bomringen i rushtiden og veldig billig på natten, for eksempel.

Nestleder i Frp, Sylvi Listhaug, er kritisk til planene Venstre har i Oslo. Hun møtte Ola Elvestuen til debatt i Politisk kvarter.

Nestleder i Frp, Sylvi Listhaug, er kritisk til planene Venstre har i Oslo. Hun møtte Ola Elvestuen til debatt i Politisk kvarter.

Blankt nei i Frp

– Det høres ut som en fryktelig dårlig idé, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Han mener forslaget bryter med fredagens bompengeavtale som regjeringspartiene brukte lang tid på å bli enige om.

Jon Georg Dale i Jølster

Samferdselsminister Jon Georg Dale mener Venstres forslag bryter med intensjonen i bompenge-avtalen mellom regjeringspartiene.

Foto: Bård Siem

– Jeg mener avtalen ikke åpner for dette. I utgangspunktet har vi laget en avtale som skal få ned bompengetrykket totalt sett, også i Oslo. Dette viser jo at vi har en jobb å gjøre, også i kommunevalget, for å vinne makta i Oslo slik at vi slipper økte bompenger, sier Dale.

– Mener du Venstre har misforstått avtalen?

– Jeg hadde ikke hatt fantasi til å tenke at noen skulle komme på denne ideen engang. Det er jo ingen tvil om at intensjonen med avtalen var å få ned bompengetrykket.

Både Fremskrittspartiet og Høyre i Oslo sier det er uaktuelt å gå med på en slik økning i rushtidsavgiften som det Venstre foreslår.

– Dem om det, sier Bjercke. Han sier avtalen er en gavepakke som kan bety flere milliarder kroner til kollektivtrafikk, hvis man klarer å sørge for at det ikke blir en økning i biltrafikken i byene.

– Skal vi få til nullvekstmålet i Oslo, må vi være mye tøffere når det gjelder differensiering av takstene. Jeg utfordrer byrådet til å være med oss å gjøre det. Da kan vi få penger til kollektivtrafikken og få den trafikkreduksjonen som vi ønsker oss på veiene, sier Hallstein Bjercke.

SISTE NYTT

Siste meldinger