Vekterstreik avverget på overtid

Dermed går sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn Gardermoen som normalt.

OSL tårnet Oslo lufthavn

MULIG STREIK: 170 av vekterne som jobber sikkerhetskontrollen her på Oslo Lufthavn Gardermoen kunne ha blitt tatt ut i streik. En streik ville ha skapt store sikkerhetsmessige utfordringer, ifølge Avinor.

Foto: Rushda Syed / NRK

Kilde: NRK/NTB

Nærmere fire timer på overtid ble vekterne i Parat i natt enige med NHO Service om ny tariffavtale, og dermed blir det ingen streik.

Det bekrefter Parat overfor NRK.

Det var stor fare for at sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn Gardermoen ville bli stengt fra klokken 6 fredag morgen, og over 40.000 flypassasjerer ville ha blitt rammet.

Lars Petter Larsen er forhandlingsleder i vekternes fagforening, Parat, og han er lettet over at de har kommet til enighet.

– Vi er fornøyde med å ha unngått streik og vi har fått aksept for krav knyttet til ansvar og kompetanse.

Kan oppstå enkelte forsinkelser

Arbeidsgiversiden er fornøyd med å ha unngått streik, og direktør Petter Furulund i NHO Service sier de er «blitt enige om en bedre og løpende dialog med Parat om viktige bransjespørsmål».

I løpet av natten er altså streiken avverget ved Oslo Lufthavn Gardermoen, men det kan likevel oppstå noen forsinkelser.

– Vi holder åpent som vanlig, men det kan bli enkelte mindre forsinkelser som følge av den usikre situasjonen som har vært i forkant av den mulige streiken, sier Joachim ble dette altså avverget, men det kan likevel oppstå noen mindre forsinkelser, opplyser flyplassens kommunikasjonssjef, Westher Andersen til NTB.

– Risikofylt jobb

Torsdag klokka 13 møttes partene i vekteroverenskomsten, Parat og NHO Service, hos Riksmekleren i et forsøk på å løse konflikten.

Larsen avviste tidligere på torsdag at det ligger taktiske årsaker bak at vektere på Oslo Lufthavn ville bli tatt ut i streik.

Han sa at arbeidstakernes krav ligger innenfor rammen av frontfaget og at dette handler om en anerkjennelse for vektere med ansvar, kompetanse og særlig risikofylt tjeneste.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger