Hopp til innhold

Høyres veiløsning favoriserer storbyene

GARDERMOEN (NRK): Fredag tok Høyres landsmøte klimabølgen. Søndag vedtar de tidenes motorveiutbygging, og knabber Frps «veibaby».

Det nye statlige veiselskapet skal bare bygge ut motorvei mellom de største byene. Det kommer Høyre til å vedta denne helgen.

SE VIDEO: Det nye statlige veiselskapet skal bare bygge ut motorvei mellom de største byene. Det kommer Høyre til å vedta denne helgen.

– Det er over 50 år siden motorveiplanen ble lansert. Nå er Høyres landsmøte utålmodig, vi ønsker skikkelig vei mellom de store byene i Norge. Derfor krever vi at motorveiplanen kommer på plass og at et nytt veiselskap skal ta ansvaret for å bygge ut disse strekningene, sier Høyres samferdselspolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland.

Mindre makt til Stortinget

Veiselskapet, som regjeringsplattformen lover å etablere, er Fremskrittspartiets hjertebarn.

Linda Hofstad Helleland Sundvolden

FLERTALL: Helleland har allerede sikret seg støtte fra 15 fylkeslag og en samlet resolusjonskomite. Fra Troms i nord til Aust-Agder i sør vil Høyre ha mer vei rundt de store byene

Foto: Siv Sandvik / NRK

Men i morgen vil Høyres landsmøte adoptere Frps «veibaby» og være først ute med å definere hva selskapet skal drive med. Høyres løsning er egnet til å helle kaldt vann i blodet på de distriktene og småkommunene som trodde det skulle drysse veimilliarder over dem.

Søndag kommer et flertall av Høyres 404 delegater til å stemme for en resolusjon som slår fast at det statlige veiselskapet kun skal bygge ut motorvei mellom de største byene i Norge.

– Det skal bygge ut de store veistrekningene mellom de store byene på en helhetlig måte og uten for mye politisk detaljstyring fra Stortinget, sier Helleland.

– Det går vel på tvers av de prioriteringene som ligger i Nasjonal Transportplan som Stortinget har vedtatt?

– En del av de viktige veiprosjektene må løftes ut av et slikt veiselskap, og så må det bygge ut de veistrekningene det mener er mest hensiktsmessig å ta tak i først, svarer stortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag.

Sp advarer mot sentralisering

Senterpartiet liker dårlig at Høyre vil fjerne samferdselsmakt fra Stortinget. Andre nestleder Anne Beathe Tvinnereim mener Høyres løsning vil føre til mer sentralisering og mindre veiutbygging i distriktene.

Anne Beathe Tvinnereim

KRITISK: Anne Beathe Tvinnereim i Sp liker ikke at Stortinget skal få mindre innflytelse over samferdselspolitikken.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Prioriteringene i nasjonal transportplan har kommet etter en grundig prosess i landets folkevalgte forsamling, nå legger man opp til at noen få personer i et veiselskap skal styre norsk samferdselspolitikk.

I går vedtok Høyre en klimaresolusjon som partiet selv omtaler som en grønn revolusjon. Statsminister Erna Solberg brukte neste halve landsmøtetalen på klima- og miljø, og kom med en rekke konkrete tiltak som regjeringen mener vil bidra til å forsterke klimaforliket.

I et intervju med NRK fredag avviste Solberg at det er en motsetning mellom klimatiltak og økt satsning på motorvei.

– Det å få utslippene ned fra trafikken i Norge, dreier seg først og fremst om teknologiutvikling av biler og busser. Ikke nødvendigvis mindre trafikk. Folk i Distrikts-Norge skal få lov til å reise. Folk i byene må reise mer kollektivt, for der er det et trengselsproblem.

Linda Hofstad Helleland mener økt veiutbygging er bra for klimaet siden folk slipper å stå i kø. På spørsmål om det er et mål at folk skal kjøre mindre, svarer hun:

– Vi satser stort på kollektivutbygging, men biler er kommet for å bli, så en satsing på veibygging, må vi fortsatt ha.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger