– Det er over 50 år siden motorveiplanen ble lansert. Nå er Høyres landsmøte utålmodig, vi ønsker skikkelig vei mellom de store byene i Norge. Derfor krever vi at motorveiplanen kommer på plass og at et nytt veiselskap skal ta ansvaret for å bygge ut disse strekningene, sier Høyres samferdselspolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland.
Mindre makt til Stortinget
Veiselskapet, som regjeringsplattformen lover å etablere, er Fremskrittspartiets hjertebarn.
Men i morgen vil Høyres landsmøte adoptere Frps «veibaby» og være først ute med å definere hva selskapet skal drive med. Høyres løsning er egnet til å helle kaldt vann i blodet på de distriktene og småkommunene som trodde det skulle drysse veimilliarder over dem.
Søndag kommer et flertall av Høyres 404 delegater til å stemme for en resolusjon som slår fast at det statlige veiselskapet kun skal bygge ut motorvei mellom de største byene i Norge.
– Det skal bygge ut de store veistrekningene mellom de store byene på en helhetlig måte og uten for mye politisk detaljstyring fra Stortinget, sier Helleland.
– Det går vel på tvers av de prioriteringene som ligger i Nasjonal Transportplan som Stortinget har vedtatt?
– En del av de viktige veiprosjektene må løftes ut av et slikt veiselskap, og så må det bygge ut de veistrekningene det mener er mest hensiktsmessig å ta tak i først, svarer stortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag.
Sp advarer mot sentralisering
Senterpartiet liker dårlig at Høyre vil fjerne samferdselsmakt fra Stortinget. Andre nestleder Anne Beathe Tvinnereim mener Høyres løsning vil føre til mer sentralisering og mindre veiutbygging i distriktene.
– Prioriteringene i nasjonal transportplan har kommet etter en grundig prosess i landets folkevalgte forsamling, nå legger man opp til at noen få personer i et veiselskap skal styre norsk samferdselspolitikk.
I går vedtok Høyre en klimaresolusjon som partiet selv omtaler som en grønn revolusjon. Statsminister Erna Solberg brukte neste halve landsmøtetalen på klima- og miljø, og kom med en rekke konkrete tiltak som regjeringen mener vil bidra til å forsterke klimaforliket.
I et intervju med NRK fredag avviste Solberg at det er en motsetning mellom klimatiltak og økt satsning på motorvei.
– Det å få utslippene ned fra trafikken i Norge, dreier seg først og fremst om teknologiutvikling av biler og busser. Ikke nødvendigvis mindre trafikk. Folk i Distrikts-Norge skal få lov til å reise. Folk i byene må reise mer kollektivt, for der er det et trengselsproblem.
Linda Hofstad Helleland mener økt veiutbygging er bra for klimaet siden folk slipper å stå i kø. På spørsmål om det er et mål at folk skal kjøre mindre, svarer hun:
– Vi satser stort på kollektivutbygging, men biler er kommet for å bli, så en satsing på veibygging, må vi fortsatt ha.