I går kveld gikk startskuddet for det store renoveringsprosjektet i flere av Oslos travleste tunneler, deriblant Smestad-tunnelen, som brukes av 48 tusen bilister hver dag.
Det er ventet at oppussingen vil skape trafikk-kaos og utvidet rushtid for mange tusen bilister i årevis.
Prosjektleder i Statens vegvesen, Hilde Ulvik, kan fortelle at trafikken tidlig tirsdag morgen har vært roligere enn vanlig. Hun retter nå en takk til alle som har fulgt Vegvesenets råd om å la bilen stå.
– Jeg vil komme med en dyptfølt takk til alle trafikanter som har gjort andre valg i dag, sier Ulvik, og legger til:
– Ut i fra det vi klarer å se på overvåkningsbilder vi har over det meste av riksveinettet her i Oslo, så er det rett og slett lite biler i hele byen, og særlig her og på E18.
- Les også:
Artikkelen fortsetter under videoen.
– Smellen kan komme i morgen
Ulvik sier samtidig at det finnes en mulighet for at det lave antallet trafikanter i dag, betyr at flere kommer til å ta sjansen på å kjøre bil i morgen.
– Faren er at vi får smellen i morgen, i stedet. Derfor opprettholder vi reiserådet vårt, om at de som har mulighet benytter kollektivtrafikk, sykkel, eller beina.
Til tross for at trafikken foreløpig går som normalt, ber Statens vegvesen likevel så mange som mulig om å la bilen stå i morgenrushet. Ulvik minnet tidligere tirsdag om at det største trykket på veiene varer frem til klokken ni.
– Vårt råd er å prøve å finne andre muligheter. Det kan enten være kollektivt, eller å gå og sykle. Vi får se i løpet av kort tid, særlig mellom syv og ni i dag, hvilke valg folk har gjort, sa Ulvik ved halv åtte-tiden.
Ulvik har tidligere sagt at det i verste fall kunne ta opp til fire timer å komme seg fra Sinsen til Smestad, dersom ingen hadde latt bilen stå i dag.
Artikkelen fortsetter under bildegalleriet.
Kan ikke gjøres nattetid
Smestadtunnelen er knappe 500 meter lang. Reparasjonen skal vare i rundt ett år, noe som vil si at en drøy meter blir reparert hver dag. Ulvik sier grunnen er at tunnelen er fra 1983, og i svært dårlig stand.
Hensikten med arbeidet er blant annet å gjøre Smestadtunnelen brannsikker, i tråd med et pålegg fra brann - og redningsetaten.
– Her skal vi ta opp helt hele veioverbygningen, det betyr at vi må grave opp et par meter. I tillegg skal vi fjerne betongen i tak, vegger og lignende mens tunnelen fortsatt står. Det gjør at vi får en litt langtekkelig prosess, sier Ulvik.
De første tre ukene er det innsnevringer i begge retninger i tunnelen, før østgående løp stenges fullstendig i seks måneder. Ulvik forklarer at det ikke ville ha vært mulig å gjøre reparasjonene om natta.
– Nå er det slik med betong at det får man ikke gjort i løpet av åtte timer, som er de vanlige nattestengningene våre. Når det gjelder denne typen arbeid, der man fjerner hele veioverbygningen, da kan man ikke bare bruke natta, sier Ulvik.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ti tunneler på fire år
Ruter har bedt reisende beregne god tid og varsler at det kan bli «fullere enn vanlig på enkelte avganger» mens tunnelen utbedres. Fire bussruter berøres direkte, og folk som skal til eller forbi Smestad, anbefales å velge T-banen.
Bjørn Kroken, byggeleder i Statens Vegvesen, befinner seg ved Smestad-tunnelen. Rundt klokken halv åtte sa han at trafikken på stedet gikk som normalt.
– Kunne dette vært gjort på en måte som rammet bilister i mindre grad?
– Vi rehabiliterer ti tunneler på fire år. Mange av de eldre tunnelene i Oslo har et sterkt behov for omfattende vedlikehold. Derfor gjør vi nå et omfattende arbeid, og derfor blir det også omfattende stenging, sier Kroken.
På Statens vegvesens webkameraer kan du se hvordan trafikken går. Bildene oppdateres annethvert minutt.