NRK Meny
Normal

Varme kan stanse helikoptre

De norske helikoptrene som skal sendes til Afghanistan får i verste fall problemer med å lette på de varmeste dagene.

Bell 412

Om noen dager sender Luftforsvaret ned tre Bell 412 helikoptre til Afghanistan for å bedre sikkerheten til de norske soldatene.

Der vil de møte helt andre forhold enn de er vant til fra Norge.

Tørr sand, høye fjell og temperaturer opp mot 50 grader på de varmeste sommerdagene vil by på problemer, forteller oberst Inge Kampenes i Luftforsvarsstaben.

- Bell 412 er en maskin som ikke nødvendigvis er laget for å fungere i slike operasjoner som dette. Så jeg tror helt sikkert det vil være dager, spesielt på sommerstid, hvor temperaturene er så høye at vi rett og slett ikke kan fly.

Mindre oppdrift

Problemet når det blir for varmt, er at helikopteret får mindre oppdrift og i verste fall ikke klarer å ta av i det hele tatt.

- Jo tynnere og varmere luften er. Jo mindre skyvekraft får du på motorene og jo mindre saft får propellene å gå gjennom.

Oberst Inge Kampenes i Luftforsvarsstaben.
Foto: NRK

Dermed får du mindre løft og det kan være så ekstremt at helikopteret ikke klarer å lette fra bakken i det hele tatt, sier Kampenes.

Nett-TV: Kan ikke fly når det er varmt

Stasjonert i Meymaneh

Helikoptrene skal være stasjonert i leiren i Meymaneh nordvest i Afghanistan. Den viktigste oppgaven blir å være i beredskap til å frakte skadde soldater fra Faryab-regionen til sykehuset i Mazar-e Sharif.

De norske soldatene i Afghanistan har lenge bedt om bedre helikopterstøtte. 6. november i fjor bestemte regjeringen at vi skal sende ned våre egne. Disse helikoptrene er det beste Norge har og Luftforsvaret mener de uansatt vil hjelpe.

- God innsats

- Det vil være tilfeller hvor man har begrensninger av den karakter. Men det er slik vi får vurdere fra gang til gang. Uansett vil jeg tro at innenfor det mest aktuelle innsatsområdet så er de velegnet og vil kunne gjøre en veldig god innsats, sier generalinspektør Stein Erik Nodeland i Luftforsvaret.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger