Hopp til innhold

Valg for hele landet

Lokalt og ungt. Det var de to føringene for NRKs innhold foran høstens valg. Nærhet i den redaksjonelle satsingen løftet det lokale perspektivet inn i det nasjonale sakene, og for å nå de unge ble innholdet tilpasset denne viktige målgruppen.

Skolevalg Foss videregående skole

Valgdekningen på NRK var en suksess.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Valg går direkte inn i NRKs kjerneoppdrag. I Valg 2015 bygde NRK videre på de beste erfaringene fra stortingsvalget i 2013. Og med et kommune- og fylkestingsvalg ble det naturlig nok et prosjekt for hele Norge, og et dermed valg som involverte fleste av NRKs avdelinger.

Laster Twitter-innhold

Turné landet rundt

På TV og nett ble det valgturné fra distriktskontorene fra sør til nord, med engasjerende direktesendinger fulle av temperatur. Seere og lesere ble kjent med nye stemmer, både velgere og lokalpolitikere, som fikk bryne seg på etablerte profiler i politikken. NRK P3-programmet «Verdens rikeste land» utfordret Jan Tore Sanner i kommuneslåings-Tetris, og Leo Ajkic blindtestet sitt politiske ståsted i flere lokale saker.

Nådde de unge

NRK nådde målet om det beste tilbudet til de unge, også på nett og i sosiale medier.

NRK nådde definitivt de unge, og oppslutningen viser en markant økning. Ikke bare ble #nrkvalg valgkampens mest brukte emneknagg, men markedsandelene i den unge målgruppa økte med 50 prosent når det gjaldt TV-seing.

I radio sendte NRK P3 sin egen variant av partilederutspørring, basert på spørsmål fra lytterne, og sosiale medier-redaksjonen oppdaterte løpende og svarte på alle spørsmål fra publikum. Realityserien «Diktaturet» ble svært godt mottatt, og skapte stort engasjement i målgruppa.

Klipp høst 2015

Det er spesielt interessant å se på konsumet av valginnhold, hvor resultatet ble en dobling i aldersgruppen 20–29 år sammenlignet med kommunevalget i 2011. I befolkningen ellers var det en gjennomsnittlig økning på 40 prosent.

Jan Tore Sanner vil ikke gi et estimat på hvor mange kommuner han ønsker, men spiller gjerne NRKs kommunespill. Prøv spillet selv på http://p3.no/kommunespill.

Rødt-konflikt

Partiet Rødt fikk ikke delta i NRKs store partilederdebatt i valgkampinnspurten, og partiet reagerte også på at det fikk en begrenset rolle i NRKs valgomat.

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes.

Foto: NRK

Rødt-leder Bjørnar Moxnes mente at NRKs standpunkt ville skade partiet inn mot valget, og at NRK forsøkte å marginalisere partiet. I etterkant fikk Kringkastingsrådet inn 750 klager på avgjørelsen om å ikke slippe Rødt til. I Kringkastingsrådet ble beslutningen begrunnet med at Rødt ikke er på Stortinget, og at de satte en strek ved Stortingspartiene. Kringkastingsrådet fattet ingen konkret uttalelse etter møtet.

Et forslag om vurdere dekning etter hvem som stiller med lister i et stort antall kommuner over hele landet, noe NRK vil vurdere i fremtidige lokalvalgkamper.

Valgomaten

NRKs 428 valgomater, en for hver av landets kommuner, ble en stor suksess. Valgomaten ble en realitet etter en stor intern dugnad og innsats fra ildsjeler i politisk redaksjon og NRKs distriktskontor over hele landet.

Nærmere 800 000 søkte hjelp i NRKs valgomat for å få vite mer om hvem de burde stemme på. Forklaringstekstene i årets valgomat hadde mer enn fire millioner klikk, noe som viser at NRK treffer godt på målsetting om å nå både de unge, og de som søker mer kunnskap før de gjør sitt valg.

Valgomaten er en tjeneste i skjæringspunktet mellom bevisstgjøring og underholdning. NRKs utviklere motivasjon for å lage tjenesten er at dette er en god og interaktiv måte å orientere seg i det nasjonale og lokale landskapet.

En valgomat er neppe eneste kilde til å avgjøre et partivalg, det er heller ikke meningen. For NRK er valgomaten også en god mulighet å vise frem alle lister som stiller til valg, og deler av deres politikk i aktuelle saker. Som alt annet NRK utviklet og produserte i valgkampdekningen, var valgomaten et journalistisk prosjekt og produkt.

Valgstafetten

Nyvinningen Valgstafetten ble også en storstilt NRK-dugnad i beste minutt-for-minutt-stil, hvor alle distriktskontor, nett, arkiv, valgredaksjonen, nyhetsmiljøene, sporten, underholdningsavdelingen og mange andre i NRK deltok.

Hele det store NRK-apparatet fra landsende til landsende ble utnyttet i det 24 timers direktesendte debattprogrammet, ledet av programlederne Ida Nysæter Rasch og Fredrik Solvang fra Folketeaterpassasjen på Youngstorget i Oslo.

For NRK ble alle mål nådd i ett eneste program; nye stemmer, de unge ble nådd, hele landet ble tatt i bruk og publikum fikk sette agenda. Resultatet var et stunt av de sjeldne og med rørende engasjement fra publikum.

Valgnatta

I selve finalen, valgnatta, satt NRK rekord på nett. 120 000 flere benyttet tjenestene digitalt under valget 2015, sammenlignet med stortingsvalget 2013, og på mobil var økningen femdoblet.

NRK sendte TV og nett med nærmere 60 liveteam på plass i hele landet, i tillegg til egen valgnattsending på NRK P1. Markedsandelene på TV valgnatta var på 50 prosent, og økningen i aldersgruppen 20–29 år var på hele 75 prosent sammenlignet med valget i 2011.

Samarbeid landet rundt

NRKs initiativ til et helt nytt og omfattende samarbeid med konkurrentene. Mer enn 120 lokale debatter, skolearrangement, og folkemøter ble arrangert landet rundt i samarbeid med andre mediebedrifter. Både Amedia, Schibsted, Polaris og en rekke uavhengige småaviser har vært involvert i samarbeidet.

I noen regioner ble det satset på å gi et tilbud fra alle kommunene i sitt dekningsområde, mens andre satset på færre og større arrangementer. Lokalavisenes unike kunnskap om lokalpolitiske forhold ble matchet med NRKs regioner og deres ekspertise. Samarbeidet, og det at NRK var til stede på så mange steder, ble lagt godt merke til blant både publikum og politikere. Og valget viste at det grunnlag for videre samarbeid med de kommersielle mediehusene.

Valgdekningen vår i 2015 viser at NRK får igjen for å være modige, innovative og eksperimenterende. Ekstra god uttelling blir det når det satses på tvers og løftes sammen – både innenfor og utenfor NRKs vegger.

AKTUELT NÅ