Hopp til innhold

Utvalg foreslår mer undervisning – greit mener elevene

Nå kan det snart bli slutt på late skoledager før sommerferien. Skoleåret må utnyttes bedre, konkluderer utvalg. – Helt enig, svarer elevene.

Skoleelever på Sørenga

På Sørenga i Oslo nyter mange skoleelever rolige skoledager mens de venter på sommerferie. Fra venstre: Elin Svensen, Celina Stokke, Nora Guldbransen og Tiril Hellerud.

Foto: LOKMAN GHORBAN / NRK

Torsdag la et utvalg, oppnevnt at Kunnskapsdepartementet, frem et forslag til hvordan skoleåret bør organiseres. I rapporten konkluderer utvalget med at eksamenstiden bør bli mer effektiv, og at den bør legges til slutten av skoleåret.

Arbeidsgruppen foreslår en løsning der undervisningstiden forlenges med en uke mot at eksamenstiden for skriftlig eksamen kortes ned fra omtrent ti til fem dager.

Dersom kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen tar til seg utvalgets anbefaling, kan det bety slutten på «fridager» for skoleelever som venter på sommerferien.

På stranda

På Sørenga i Oslo møter NRK flere elever som har valgt å tilbringe skoledagen på badestranden.

– Man er kanskje ferdig med alle vurderingene, har hatt skriftlig eksamen og standpunktkarakteren er satt, da er det mange som tenker at det ikke er noen grunn til å dra på skolen, sier Celina Stokka.

Hun tilbringer formiddag med venninner fra samme skole, og sier at det eneste man må passe på, er at man ikke får for mye fravær.

– Noen lærere fører fravær, men det er veldig ulik praksis fra lærer til lærer.

Jentene synes det er fint å kunne ta det med ro, og synes de fortjener det siden de er ferdig med pensum, men innrømmer samtidig at de hadde gitt avkall på «fridagene» dersom de hadde hatt en meningsfull skoledag å gå til.

– Jeg hadde så klart møtt opp på skolen dersom jeg hadde hatt noe å lære, men siden vi ikke har det, ser jeg ikke noe poeng i det egentlig, sier Nora Guldbransen.

Hva synes du om at det kanskje strammes inn?

– Det synes jeg egentlig er bra. Jeg er for at man utnytter de tre siste ukene, noe vi ikke gjør nå, sier hun.

Deilig med fri, men ...

Philip Vogsted

Nestleder i Elevorganisasjonen Philip Vogsted har forhåpninger om at kunnskapsministeren ser seriøst på forslagene og begynner å gjøre endringer så fort som mulig.

Foto: Martin Habbestad / NRK

I samarbeid med lærerorganisasjonen har Elevorganisasjonen utarbeidet forslagene til hvordan skoleåret kan utnyttes bedre, og hvordan man skal unngå at elvene ikke har noe å gjøre mot slutten av skoleåret.

– Det er selvfølgelig deilig å ha fri, men det er enda deiligere å ha en solid utdanning og opplæring å stå på når man skal videre i livet, sier nestleder i Elevorganisasjonen Philip Vogsted.

Han sier at det viktigste er at elevene får det antall timer med undervisning de har krav på.

– Vi mener at mange av forslagene i rapporten, blant annet å offentliggjøre eksamenstrekkene tidligere, er noe av det mest interessante. Da får alle bedre tid til å planlegge skoleåret.

Krav på undervisning

I fjor la Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) frem en rapport som viste mange elever ikke får det antall timer med undervisning som de har krav på.

Rapporten pekte på at eksamensperioden var den viktigste grunnen til at undervisningstimene falt bort.

– Vi vet at mange elever i videregående skole ikke får alle undervisningstimene de har krav på. Forslaget om å gi elevene en uke mer med undervisning før de avlegger eksamen, er derfor interessant, sier kunnskapsministeren.

Han vil derimot ikke si hva han synes om de konkrete forslagene i rapporten ennå, og tviler på at det kommer noen konklusjon før valget.

I mellomtiden kan skoleelevene nyte sommerferien.

AKTUELT NÅ