– Vi er veldig bekymret for planene Norwegian Air Shuttle har, sier Lee Moak, leder for Det amerikanske flygerforbundet (ALPA).
– Bryter internasjonal avtale
De siste dagene har det stormet rundt Norwegian, etter NRKs avsløringer av kontraktsvilkårene for flyselskapets thailandske kabinansatte på langdistanseflyginger.
Der kommer det frem at de har en grunnlønn på under 3000 norske kroner i måneden, mens snittlønnen på rundt 7250 kroner i måneden før skatt, uten diettpenger. Det har fått fagbevegelsen til å rase og ta i bruk ord som sosial dumping og gangstermetoder.
Men også i USA selskapets praksis reaksjoner. I USA er flybransjen hardt presset, og flyr nærmest tur/retur konkursretten. Bare fem ganger de tolv siste årene har flyselskapene vist et lite underskudd. Kampen om å overleve er knallhard.
- HAR DU TIPS ELLER INNSPILL OM DETTE? Kontakt NRK!
Moak reagerer ikke på at Norwegian utfordrer denne konkurransen ytterligere, men syns vilkårene blir feil. Etter hans syn spekulerer Norwegian i å dumpe lønningene i kontraktene som tilbys kabinpersonellet, såkalt «shopper labour contracts».
– Vi har ikke sett denne typen modell her før, sier han når NRK møter ham.
Kabinansatt om Norwegian
Det amerikanske flygerforbundet mener Norwegian bryter den transatlantiske luftfartsavtalen mellom USA og EU, som Norge skrev under på i 2009. Fagforeningen har tatt opp, og følger fortsatt opp, bekymringen med amerikanske luftfartsmyndigheter. Ankepunktet er at USA ikke kan konkurrere med personellets lave hviletid og lønn.
– Det var ikke slik dette skulle være i henhold til denne arbeidsavtalen, det står klart for oss. Man kan ikke drive etter handelsprinsipper i en operasjon som inkluderer arbeidskraft og sikkerhet, og konkurrere på de vilkårene. Derfor akter vi å følge dette opp med amerikanske myndigheter, sier han.
– Kommer til å koste jobber
Han advarer mot konsekvensene, som han tror kommer til å svi både for amerikansk og norsk luftfart.
– Innenfor luftfart skal man konkurrere på punktlighet, service og pris. Man bør aldri konkurrere på arbeidskraft og sikkerhet. Det er vanskelig å tro at dette ikke kommer til å koste jobber i USA. Og det kommer i alle fall til å koste jobber i Norge, sier han.
– Slike selskaper bør man sky
Norwegians konkurrent SAS har etterlyst grep fra politisk hold, slik at flybransjen fortsatt kan gi skandinaviske lønninger.
- LES OGSÅ: Slik har Norwegians konfliktår vært
– Hvis det slås ben under den modellen, er det klart at SAS må se på nødvendige tiltak, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS.
Hvilke tiltak SAS eventuelt kan eller vil ta, mener Sandstø er for tidlig å si.
– Det blir hypotetiske spekulasjoner, men vi mener det må være mulig å drive på en måte hvor man har en anstendig lønn. Det er en grunnpilar i det norske og skandinaviske arbeidslivet. Sånn mener vi det må kunne være fremover, hvis ikke, blir det selvsagt vanskelig, sier Sandstø.
Også førsteamanuensis på BI og flyanalytiker Espen Andersen mener en internasjonal regulering av flybransjen må til før bruken av utenlandsk arbeidskraft og fokus på lav lønn forsvinner. Inntil det tror han dette er noe vi bare må venne oss til.
– Dette representerer en langvarig trend. Det er ikke uvanlig at billigselskapene gjør det. Ryanair har gjort det i en årrekke og etter hvert som Norwegian blir mer internasjonalt, så vil de bli presset til å gjøre de samme tingene som det Ryanair gjør, mener Andersen.
– Norwegian følger i Ryan Airs spor
– Vi skaper nye arbeidsplasser
Norwegian har ikke tid til å møte NRK for et intervju, men svarer i en e-post:
«Dette fagforeningsutspillet føyer seg inn i rekken av andre angrep på Norwegians internasjonale virksomhet. Bangkok-basens sikkerhetsbestemmelser, hviletider og arbeidsforhold om bord er i henhold til EASAs europeiske regelverk.
For øvrig vil Norwegian om kort tid åpne to baser i USA med amerikansk personale som vil betjene rutene mellom USA og Europa. Det vil med andre ord bli skapt en rekke nye arbeidsplasser – også i USA. »