Hopp til innhold

Bare en av fem piloter sier de får nok hvile mellom arbeidsdagene

Mange piloter og kabinansatte har også vært syke på jobb det siste året, ifølge fersk undersøkelse. Parat frykter alvorlige konsekvenser.

SAS fly

Ansatte i SAS er blant dem som har svart på undersøkelsen som viser at mange piloter og kabinansatte blir utslitte av jobben sin.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Omtrent halvparten av de ansatte i norsk sivil luftfart har svart på en undersøkelse fra Luftfartstilsynet som vekker oppsikt.

Av de 2500 pilotene og kabinansatte som har svart, er det få som sier de får nok hvile og avkobling mellom arbeidsdagene.

Bare 19 prosent av pilotene og 12 prosent av dem som jobber i kabinen sier at de får nok hvile og avkobling mellom arbeidsdagene. Søvn er ikke med i undersøkelsene.

72 prosent av pilotene og 85 prosent av kabinbesetningen i de store kommersielle flyselskapene svarte også i undersøkelsen at de ofte eller av og til føler seg psykisk eller fysisk utmattet etter endt vaktperiode.

Mange går syke på jobb

Undersøkelsen fra tilsynet viser også at 4 av 10 piloter har sagt at de har gått på jobb minst to ganger det siste året, selv om de var så syke at de burde ha holdt seg hjemme.

Det tilsvarende tallet for kabinansatte er 6 av 10.

Disse tallene er tilsynets sjeflege Strand lite fornøyd med.

– Det er ikke bra at spesielt piloter møter syke på jobb. Piloter skal være friske og opplagte når de starter sin arbeidsdag, sier han.

Vil be flyselskapene jobbe mer med problemet

Sjeflege og leder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, Trond-Eirik Strand, sier i en pressemelding at «selv om ikke alle har svart, gir undersøkelsen oss en god indikasjon på arbeidsmiljøet i luftfarten».

Tilsynet vil be flyselskapene jobbe med mer med det som på fagspråket kalles «fatigue risk management» – det vil si systemer som skal hindre tretthet og utmattelse.

Parat: Resultatet kan bli fatalt

Vegard Einan

Nestleder i Parat Vegard Einan forteller at de ansatte synes det er merkelig at norske myndigheter tillater så lange arbeidsdager.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Nestleder i Parat, som organiserer de fleste pilotene og kabinansatte i norsk luftfart, Vegard Einan, sier til NRK at han er overrasket over funnene i rapporten.

– Vi har hørt at medlemmene våre har klaget på lange arbeidsdager, men selv vi blir overrasket av at tilbakemelding fra de ansatte er så unison.

Han mener konsekvensene av slitne piloter og kabinansatte er ganske åpenbare.

– En pilot som ikke er 100 prosent når han skal fly, eller som ikke klarer å tolke alle signalene han skal fordi han er utslitt, vil føre til at han utfører jobben sin dårligere. Resultatet kan bli fatalt.

Nestlederen mener det ikke er annet å vente når man har 60 timers arbeidsuker.

– En pilot kan være våken fra vaktstart til siste landing i 18 timer. Det er merkelig at norske og europeiske myndigheter har tillatt at det har gått så langt, sier han.

Einan mener at resultatene i undersøkelsen er alvorlige, og at det er klart signal til myndighetene om at dagens regelverk er for liberalt.

Mener det ikke har gått ut over sikkerheten

Luftfartstilsynets sjeflege Trond-Eirik Strand presiserer at undersøkelsen ikke viser at det har gått ut over sikkerheten.

– Vi har ikke observert flere uønskede hendelser i denne sektoren de senere årene. Det er derfor ikke holdepunkter for å si at flysikkerheten er påvirket. Vi kommer likevel til å følge opp dette med flere tiltak fremover, sier Strand videre i pressemeldingen.

Pilotene er likevel bekymret

I en pressemelding fra Norsk pilotforbund, sier leder Petter Førde at denne undersøkelsen bør for alarmklokkene til å ringe.

– Vi har advart myndighetene i lang tid om problemer i norsk og internasjonal luftfart, men blir ikke hørt. Det kan ikke være slik at det må en ulykke til før noe blir gjort, sier han.

Han reagerer også på at 27 prosent av dem som er ansatt i norske kommersielle flyselskaper, SAS, Norwegian og Widerøe, mener avviksrapportering sjelden fører til at nærmeste administrative ledelse forsøker å løse problemet.

Dette sier NHO Luftfart

Torbjørn Lothe, direktør i bransjeorganisasjonen NHO luftfart, viser til at han synes det er bra at tilsynet tar en aktiv rolle i hms og arbeidsmiljø.

- Vi ser at resultatene avviker noe fra arbeidslivet for øvrig, og det er noen resultater som åpenbart må ses nærmere på.

Han viser spesielt til at mange opplever de ikke får nok hvile, samt at folk går på jobb når de ikke føler seg bra.

- Kan du garantere dem som setter seg på et fly i Norge i dag at det er trygt?

- Absolutt, flysikkerheten er ekstremt høy. Men det utelukker ikke at vi må se på forhold som gjør at de ansatte føler at arbeidsmiljøet er bra.

AKTUELT NÅ