Underskudd for Norwegian

Det har vært et turbulent år for Norwegian. Flyselskapet endte opp med et underskudd i fjerde kvartal på 2 milliarder kroner, og nå opplyser selskapet at Max 737-flyene ikke kommer på vingene før etter sommeren.

Norwegian-fly

BLIR STÅENDE: De nye MAX 737-flyene til Norwegian kommer til å bli stående på bakken over sommeren. – Vi planlegger sommerprogrammet uten Max-flyene, sier finansdirektør Geir Karlsen.

Foto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix

– Det siste året har vært en utfordring for Norwegian, det er det ingen tvil om, sier finansdirektør Geir Karlsen til NRK.

Norwegian la torsdag fram resultater for fjerde kvartal og for regnskapsåret 2019. Den viste at omsetningen i årets siste kvartal endte på 8,9 milliarder kroner, ned 7 prosent.

Underskuddet endte på 2 milliarder kroner. Ser man på hele året, endte fjoråret med et underskudd før skatt på 2,5 milliarder kroner.

Det har vært et turbulent år for flyselskapet som lenge har vært i en situasjon der de har vært hardt presset med tanke på lønnsomheten, som også har ført til at de har måtte fylle på med egenkapital.

Norwegian: kvartalsrappport for tredje kvartal.

UTFORDRENDE: – Det siste året har vært en utfordring for Norwegian, det er det ingen tvil om, sier finansdirektør Geir Karlsen til NRK.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Til tross for underskuddet ser finansdirektøren positivt på fremtiden.

– Det viktigste vi ser er at lønnsomheten er på vei tilbake, sier han til NRK.

Fly blir stående

Det gjorde ikke den finansielle situasjonen noe bedre for Norwegian at flåten med Boeing 737 Max-fly ble satt på bakken i mars, som følge av to flyulykker med tilsvarende fly.

De har også slitt med motorproblemer på langdistanseflyene, Dreamliner.

Når flyene står på bakken må Norwegian leie inn fly, og dette har vært kostbart for flyselskapet.

Problemene med 737 Max-flyene har gjort at Norwegian fikk redusert overskuddet med en milliard i fjor, på grunn av økte kostnader og tapte inntekter.

I slutten av januar meldte flyprodusenten Boeing, som står bak disse 737 Max-flyene at de tidligst er tilbake i vanlig drift til sommeren. Karlsen sier at flyene kan bli stående på bakken midt i høysesongen, og de vil bli tvunget til å leie inn fly.

– Vi planlegger sommerprogrammet uten Max-flyene, sier Karlsen.

Selskapet sier imidlertid at de regner med at flyene vil være på vingene i september. Norwegian er nå i dialog med Boeing om å finne en kompensasjonsløsning. De regner fortsatt med å tape penger på Max-flyene, men at tapene ikke vil bli like store som i fjor.

– Det var en milliard i fjor. Det blir ikke så mye i år, for nå er vi mer i stand til å planlegge for det, men at vi må ta tap er det ingen tvil om, sier Karlsen.

Andre utfordringer

En annen utfordring har vært at kredittkortselskapene har holdt tilbake penger fra kunder som har kjøpt flyreiser med kredittkort.

Med det så har ikke Norwegian fått pengene før litt før avreise. Hovedgrunnen til det er at kredittkortselskapene har fryktet å stå økonomisk ansvarlig dersom Norwegian går konkurs, og ikke kan gjennomføre flyreisene som er betalt.

I november i fjor måtte flyselskapet hente penger for tredje gang på to år. Selskapets betalingsevne var da hardt presset. De fikk til sammen inn 2, 5 milliarder kroner i gjeld og egenkapital, for å komme seg gjennom vinteren.

Vinteren er lavsesong for flyselskapene, og dermed også en tøffere periode.

Norwegian presenterer tallene for fjerde kvartal 2019

Finansdirektør, Geir Karlsen, og konsernsjef i flyselskapet Norwegian ASA, Jacob Schram, presenterte selskapets resultater for fjerde kvartal 2019.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Omstillinger

Flyselskapet hadde en vekststrategi under Bjørn Kjos, som trakk seg etter 17 år som konsernsjef i fjor sommer.

Fra januar i år startet Jacob Schram i selskapet som ny konsernsjef. Han har tidligere hatt lederstillinger i Circle K, Statoil Fuel & Retail, McDonalds og McKinsey. Han gikk av som toppsjef i Circle K i 2018, etter over 20 år i selskapet.

Schram sier til NRK at de første seks ukene som konsernsjef har vært intensive, og at han har brukt tiden på å møte de ansatte i Norge og i utlandet.

Konsernsjefen opplyste i januar at selskapet er i gang med en omstillingsprosess der fokuset er stabil og lønnsom drift, og i mindre videre vekst. Han sier at omstillingsstrategien som ble påbegynt i fjor høst har vært «imponerende».

– Den har allerede brakt oss en god del på når det gjelder lønnsomhet. Nå må vi innrette hele organisasjonen på å klare det skiftet, sier han til NRK.

Han tror omstillingen vil skje gradvis over de neste tre til fem årene.

Selskapet må kutte kostnader kraftig og er allerede i gang med det. De har solgt innenlands virksomheten i Argentina, og redusert kostnader med 2,3 milliarder.

Det varsles nå at kapasiteten skal ned med 13 til 15 prosent, mens det tidligere anslaget lå på 10 prosent.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger