Utenriksminister Jan Petersen presenterte konklusjonene i den interne rapporten om UDs behandling av katastrofen i Asia i dag.
- Utenrikstjenesten var ikke godt nok ledet. Hjelpen hadde vært bedre om de som arbeidet ute hadde fått klarere instrukser, sier Petersen.
I rapporten sier det at hjelpen til de pårørende og berørte hadde vært bedre hvis katastofeapparatet hadde hatt bedre ledelse.
- Betydelige svakheter
Til tross for ekstraordinær innsats på alle plan, var det betydelige svakheter i håndteringen av krisen, slås det fast.
– Vi var blant annet betydelig underledet på mellomlederplan, og vi kunne ha gitt bedre oppbacking underveis og hatt nerver til å ta «time out» til refleksjon over situasjonen. Det behovet så vi ikke da vi var midt oppe i katastrofen, innrømmet utenriksministeren.
Utenriksminister Jan Petersen orienterte om den interne evalueringsrapporten for UDs håndtering av flodbølgekatastrofen på en pressekonferanse i UD lørdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
Den interne evalueringsrapporten er utarbeidet av ambassadør Åge Grutle. Han har snakket med 140 personer i UD, inkludert ansatte ved ambassadene i Bangkok og Colombo.
Til tross for kritikken sier ambassadøren at det ble gjort ekstraordinær innsats på alle plan etter katastrofen.
Feil og mangler i Bangkok
Hans hovedinntrykk av ambassaden i Bangkok, er at den skilte seg godt fra oppgaven, til tross for åpenbare feil og mangler.
- Mange av dem som trengte det mest, fikk god hjelp, mener Grutle.
I ettertid mener han det er lett å se at ambassadens kontor i Phuket burde ha blitt betydelig styrket, og han etterlyser også en presseansvarlig i Phuket.
Ros til Colombo-ambassade
Ambassaden i Colombo på Sri Lanka får utelukkende rosende omtale i rapporten.
Dette er en såkalt bistandsambassade og er dermed oppsatt mer feltmessig. De har blant annet solide, firehjulsdrevne biler, som ble brukt til å hente skadde personer fra de rammede kystområdene.
I tillegg var det færre nordmenn som omkom eller ble skadet på Sri Lanka.