Hopp til innhold

Tusenvis av lastebileiere risikerer gebyr-smell på nyåret

60.000 lastebileiere risikerer tusenvis av kroner i gebyr hvis de blir tatt uten bombrikke i bilen. Flertallet av norske, tunge kjøretøy har ikke brikken som gjør at de slipper boten.

Fra nyttår kommer det en ny regel for tunge kjøretøyer på veiene våre.
De må ha Autopass-brikker. Uten kan det vanke saftige gebyrer.

SE VIDEO: Åge Jensen i Vegdirektoratet forteller at gebyret for dem uten brikke er på 8000 kroner.

Tusenvis av norske lastebileiere risikerer store gebyrer hvis de blir stoppet i kontroll uten bombrikke etter nyttår.

Da må alle lastebiler og andre kjøretøy over 3,5 tonn som brukes i næringsvirksomhet ha en slik brikke.

Men flertallet av norske tunge kjøretøy har ikke brikke, blant annet fordi de sjelden eller aldri kjører gjennom en bomstasjon.

Må kjøre med brikke til enhver tid

John-Arne Lamo kjører mot ferga til Skrova der han skal hente laks. Lastebilen hans har ingen brikke i frontruta til å betale bompenger med. Det har han heller ikke trengt til nå.

– Vi har jo ingen bomringer vi skal passere i Lofoten og Vesterålen. Det vil jo komme med tiden på Vestvågøy. Nå er den nærmeste bomstasjonen Bodø, sier han.

Svolværfirmet Thors varetransport kjører stort sett bare i Lofoten og Vesterålen, men fra nyttår blir også de innhenta av kravet om bombrikke.

– Det nye regelverket blir jo at jeg er nødt til å kjøre med autopassbrikke til enhver tid, sier Thor Remme.

Skal hindre bom-sniking

Hensikten er å hindre at utenlandske vogntog kjører gjennom norske bomstasjoner uten å betale, sier avdelingsdirektør Åge Jensen i Vegdirektoratet.

– Problemet med utenlandske biler har jo vært at det er veldig mange vi ikke får tak i. Med en obligatorisk brikke, så har vi en adresse og sende regningen til, sier han.

Av dem som kjører gjennom bomstasjoner i Norge har 90 prosent av de norske, men bare 70 prosent av utenlandske kjøretøy bombrikke. Det betyr tapte inntekter og urimelige konkurranseforhold.

Men heller ikke 60.000 norske lastebiler og andre tunge kjøretøy har den brikken de må ha for å kjøre lovlig fra nyttår.

– Det er egentlig ganske mange tunge kjøretøy over 3,5 tonn som er omfattet av denne forskriften som ikke har brikke. De må se til å skaffe seg en brikke så raskt som mulig nå.

Kan koste 12.000

Å bli stoppa i kontroll uten brikke vil koste dyrt, sier Åge Jensen:

– Da får man et gebyr på 8000 kroner, hvis brikken ikke er i boks.

Dersom man ikke betaler gebyret innen tre uker, øker beløpet med 50 prosent, og den svimlende summen blir da 12.000 kroner.

AKTUELT NÅ