Tilgangen til populære turområder kan bli begrenset i fremtiden.
Statens jernbanetilsyn mener det er en sikkerhetsrisiko at togene er lengre enn stasjonens plattform, og har pålagt Jernbaneverket å utbedre forholdene.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Men de minst brukte stasjonene vil ikke bli prioritert når utbedringene skal gjøres, og dermed kan i verste fall mange innfallsporter til norske naturperler bli mer utilgjengelige.
Nedprioriterer små stasjoner
En slik opprustning vil innebære betydelige kostnader. Totalt er det planlagt brukt 680 millioner kroner fram til 2019 på ombygging av stasjonene.
Jernbaneverket skriver i sitt handlingsprogram for tiårsperioden at de ikke vil bruke penger på små stasjoner som har mindre enn 10.000 til 15.000 reisende i året.
64 norske jernbanestasjoner oppfyller ikke kravet, og kan i ytterste konsekvens bli nedlagt.
Se oversikten over de berørte stasjonene
Blant stasjonene Jernbaneverket ikke vil prioritere, ligger også en rekke utfartssteder for turfolk og hyttefolk. Det får Den norske turistforening (DNT) til å bli bekymret.
– Vi ser at friluftsliv er en faktor i en bedre klimatilpasning. Det er en mye mer bærekraftig aktivitet enn å reise på utenlandsferie. Men da må man legge opp til å bruke kollektivtransport, sier fagsjef for naturforvaltning i DNT Oddvin Lund til NRK.
Turistforeningen har sendt et brev til Samferdselsdepartementet hvor de har bedt om et møte for å diskutere saken.
Rammer turfolket
Blant stasjonene hvor det skorter på plattformlengde, finner vi blant annet Hallingskeid mellom Finse og Myrdal.
Her går sykkelveien Rallarvegen rett forbi stasjonen. I tillegg er det en del turstier som har utgangspunkt fra stedet og det ligger en del fjellhytter i området.
Også Lønsdal og Røkland stasjoner på Nordlandsbanen er nevnt. Begge disse stedene er utgangspunkt for turer i nasjonalparken på Saltfjellet.
– Det er en økende grad av fjellturister fra Europa som besøker Saltfjellet. For dem er det naturlig å bruke tog, siden de ikke reiser i egen bil og det ikke er bussforbindelse dit, sier Per Munkerud i Bodø og omegn turistforening til NRK.
Han tror det er lite trolig at veksten i besøket vil føre til at de klarer å nå 10-15.000 besøkende årlig på de to stasjonene.
– Det vil være vanskelig, om ikke umulig å nå et sånt besøkstall. Vi er langt fra det i dag, og kommer nok heller ikke til å nå det i fremtiden, sier Munkerud.
Håper på romslighet
Oddvin Lund i DNT sentralt håper regjeringen nå vil ta bekymringen deres seriøst, siden de mener de rører ved to av statens målsetninger.
– Regjeringen har også kommet med en stortingsmelding om friluftsliv som legger vekt på naturvennlig aktivitet. Med vår tankegang får man dekket inn flere statlige målsetninger. Både klimavennlig reiseliv og friluftsliv, sier Lund som håper det går an å finne alternativer for de aktuelle stasjonene.
– Man skulle tro at det gikk an å få til praktiske løsninger på stasjonene. Hvis man vil, må det være mulig. Jeg håper de vil vise romslighet, sier Lund.
Turisme er med i regnestykket
Jernbaneverket jobber videre utover høsten for å bestemme seg for hvordan de skal imøtekomme kravene om utbedring fra Statens jernbanetilsyn.
Dette er en del av et større utredningsarbeid for stasjonsstrukturen langs den norske jernbanen i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan for 2010-2019.
Arbeidet gjøres i samarbeid med blant andre de berørte fylkeskommunene og NSB.
– Turisme er en del av denne problematikken. De er en viktig trafikantgruppe og ett av momentene som er med i de avveingene vi gjør, sier sjefsingeniør Åsa Nes i Jernbaneverket til NRK.
– På den annen side veies dette også opp mot investeringsnivået. Å bruke store beløp på å utbedre stasjoner med liten trafikk er klart en utfordring, når behovene for tiltak også er store på større stasjoner.
– Kan bli nedleggelser
Statens jernbanetilsyn opplyser at det ikke er et spesifikt krav om at plattformene må utvides, men at man kan innføre alternative løsninger som at dørene som faller utenfor plattformen holdes stengt eller at det innføres lengderestriksjoner på togsettene.
– Det finnes alternativer som vi har med i vurderingene, men da må vi også ha en dialog med NSB og Jernbanetilsynet for å se hvordan man løser det i praksis, sier Nes.
- LES OGSÅ:
Men på enkelte stasjoner er det også problemer med at plattformene er for lave i forhold til togsettet, noe som igjen gjør det vanskelig å oppfylle kravene om tilgjengelighet for handikappede. Da kan opprustingsarbeidet fort bli så dyrt at alternativet blir å legge ned stasjonene.
– Nedleggelser er helt klart en diskusjon. Hvis kravene er slik at det trengs utbedring, vil det noen steder bli ganske kostbart, sier Nes.