Hopp til innhold

Turistboom i Oslo: Legger igjen millioner på klokker og privat guide

Det kommer flere og flere turister til Norge, og de har mer og mer å rutte med.
Den lave kronekursen gjør at «vanlige» turister har råd til å koste på seg luksus.

Turister

TURISTER: Ioannis Kourounis reiser med cruiseskip langs norskekysten.

Foto: Christian Kråkenes / NRK

Den svake krona gjør det dyrt for nordmenn i utlandet, men billig for turistene som kommer til Norge - og det nyter turistnæringen godt av.

– Vi har hørt mye om Norge og vi har vært innom flere fine byer og fjorder. Det er veldig verdt det, landskapet og byene er fantastiske, slår greske Ioannis Kourounis fast.

Han og familien fra Hellas har akkurat kommet i land fra et cruiseskip i Oslo. Nå skal de ut på en fire timers privat guidet tur.

Vil ha privat guide

– Det er veldig gøy. Og travelt. Vi jobber og jobber, sier guide Marit Utaker fra Oslo Guidebureau.

De tilbyr guiding i Oslo og opplever at stadig flere tar seg råd til privat guide når de skal se Vigelandsparken, Vikingskipshuset og annet Oslo har og by på. I fjor la turister igjen cirka 67 milliarder kroner, en økning på rundt syv milliarder kroner fra 60,4 milliarder i 2014.

Guide i Oslo

GUIDE: Marit Utaker opplever at stadig flere vil ha privat guide.

Foto: Christian Kråkenes / NRK

– Jeg tror flere kjøper privat guide som en direkte konsekvens av den lave kronekursen, sier Utaker.

Men for familien Kourounis har ikke den norske krona så mye og si, for de har betalt alt i euro.

– Vi har lite tid, derfor synes vi det er greit å ha en egen guide slik at vi får med oss alt. En stor gruppe er ikke så fleksibel, og de drar bare til de turistifiserte stedene. Vi vil se de hemmelige stedene, sier Kourounis.

Shopper luksusklokker

Også Thune Gullsmed og Urmakeri i Stortingsgata nyter godt av kjøpeglade turister. Kineserne vil kjøpe rådyre luksusklokker.

– På èn dag er opptil fem grupper innom butikken, sier turist- og salgskoordinator, Adrian Osmanli.

– Vi hadde èn som kjøpte en slik en dag. Denne koster en million kroner, sier han, og viser frem en klokke med desentrert skive, gullbelagt bakside og månefasefunksjon.

Selger luksusklokker

FORNØYD: Ved Thune har de egne kinesisk-talende ansatte for å ta seg av turistene.

Foto: Christian Kråkenes / NRK

– Vi har høy momssats og turister kan få tilbake opptil 19 prosent. For kineserne koster det nesten 40 prosent mindre. Derfor er det attraktivt for kineserne å komme hit, sier Osmanli.

Og de har lagt alt til rette for at kineserne skal kunne handle. Blant annet ved å ansette egne kinesisk-talende ansatte.

– Vi må ha ansatte som snakker deres språk. De har også veldig dårlig tid når de er her, så de vil handle så raskt som mulig. Vi må tilrettelegge godt, og vi må ha de produktene de liker, sier Osmanli.

Flere effekter

Sjefsanalytiker i Nordea, Gaute Marius Langeland, sier at krona har mye å si for turismen.

– De bruker mer penger her, de har råd til å reise hit og nordmenn ferierer hjemme siden det er dyrere å dra ut.

AKTUELT NÅ