Den svake krona gjør det dyrt for nordmenn i utlandet, men billig for turistene som kommer til Norge - og det nyter turistnæringen godt av.
– Vi har hørt mye om Norge og vi har vært innom flere fine byer og fjorder. Det er veldig verdt det, landskapet og byene er fantastiske, slår greske Ioannis Kourounis fast.
Han og familien fra Hellas har akkurat kommet i land fra et cruiseskip i Oslo. Nå skal de ut på en fire timers privat guidet tur.
Vil ha privat guide
– Det er veldig gøy. Og travelt. Vi jobber og jobber, sier guide Marit Utaker fra Oslo Guidebureau.
De tilbyr guiding i Oslo og opplever at stadig flere tar seg råd til privat guide når de skal se Vigelandsparken, Vikingskipshuset og annet Oslo har og by på. I fjor la turister igjen cirka 67 milliarder kroner, en økning på rundt syv milliarder kroner fra 60,4 milliarder i 2014.
– Jeg tror flere kjøper privat guide som en direkte konsekvens av den lave kronekursen, sier Utaker.
Men for familien Kourounis har ikke den norske krona så mye og si, for de har betalt alt i euro.
– Vi har lite tid, derfor synes vi det er greit å ha en egen guide slik at vi får med oss alt. En stor gruppe er ikke så fleksibel, og de drar bare til de turistifiserte stedene. Vi vil se de hemmelige stedene, sier Kourounis.
- Les også: Utenlandske turister strømmer til Norge
Shopper luksusklokker
Også Thune Gullsmed og Urmakeri i Stortingsgata nyter godt av kjøpeglade turister. Kineserne vil kjøpe rådyre luksusklokker.
– På èn dag er opptil fem grupper innom butikken, sier turist- og salgskoordinator, Adrian Osmanli.
– Vi hadde èn som kjøpte en slik en dag. Denne koster en million kroner, sier han, og viser frem en klokke med desentrert skive, gullbelagt bakside og månefasefunksjon.
– Vi har høy momssats og turister kan få tilbake opptil 19 prosent. For kineserne koster det nesten 40 prosent mindre. Derfor er det attraktivt for kineserne å komme hit, sier Osmanli.
Og de har lagt alt til rette for at kineserne skal kunne handle. Blant annet ved å ansette egne kinesisk-talende ansatte.
– Vi må ha ansatte som snakker deres språk. De har også veldig dårlig tid når de er her, så de vil handle så raskt som mulig. Vi må tilrettelegge godt, og vi må ha de produktene de liker, sier Osmanli.
Flere effekter
Sjefsanalytiker i Nordea, Gaute Marius Langeland, sier at krona har mye å si for turismen.
– De bruker mer penger her, de har råd til å reise hit og nordmenn ferierer hjemme siden det er dyrere å dra ut.