Hopp til innhold

Tryggere å være syklist når flere sykler

Faren for at en syklist skal kollidere med en bil er størst om vinteren og tidlig på våren. Det viser ny rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Farlige situasjoner for syklister i trafikken.

FARLIG: Overvåkningskameraer har fanget opp farlige situasjoner for Oslo-syklister. Bilder fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Legevakten i Oslo førte i 2014 nøye statistikk over skader etter sykkelulykker. Det er denne statistikken forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har analysert. Og kanskje litt overraskende er konklusjonen at jo flere sykler på veiene, desto færre ulykker.

Trygghet i mengden

Møteulykker mellom sykkel og bil er det flest av om vinteren og tidlig vår, men antallet ulykker minker utover sykkelsesongen, ettersom det kommer flere syklister på veien.

– Bilistene utover våren blir mer vant til å treffe på syklister og dermed er mer årvåkne, sier forsker Aslak Fyhri.

Aslak Fyhri

BRA MED MANGE SYKLISTER PÅ VEIENE: Når mange sykler følger både bilister og syklister bedre med. Slik blir det færre ulykker av konkluderer forsker Aslak Fyhri ved TØI.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

– Den norske sesongen er fin for å studere dette fenomenet. I andre land har man ikke så tydelige sesonger, der sykles det kanskje mer året rundt.

Mange vil nok tro at flere syklister fører til mer kaos og ulykker på veiene, men det er ikke det vi ser her, sier Fyhri.

– Det er lavere risiko for hver enkelt syklist jo flere syklister det er på veiene, sier Fyhri.

Over 2000 syklister behandlet for skader i Oslo 2014

Totalt var det 2184 syklister som ble behandlet for skader av Oslo legevakt/Oslo universitetssykehus i 2014. Av disse var 1673 skadet i Oslo by.

Langt fra alle ble skadet fra møte med bil, de kan ha veltet eller kollidert med andre syklister. Ca 11 prosent ble skadet i kollisjon med bil. Det er disse prosentene forskerne ved TØI har sett på.

Bilistene følger bedre med

Utviklingen med færre skader utover i sesongen skyldes bilistene også, sier Fyhri.

– Når du som bilist kommer til et veikryss med bil på vinteren møter du kanskje aldri syklister, så kommer våren, så plutselig en dag er det en syklist der, dagen etter er det jammen en til, og den tredje dagen ser du etter om det kommer syklister i det veikrysset, sier Fyhri.

Da blir det tryggere for syklistene, mener Fyhri.

– Samtidig blir syklistene mer erfarne utover i sesongen og blir flinkere til å lese trafikkbildet, sier forsker Aslak Fyhri.

AKTUELT NÅ