NRK Meny
Normal

Tidligere Viasat-selger: – Det finnes alltid ansatte som syter

Helge Torp (31) sier han trivdes kjempegodt i Viasat. Han mener det må stilles krav i salgsjobber.

Helge Torp

FORNØYD: Helge Torp tjente gode penger i Viasat og trivdes godt, men han registrerte det store gjennomtrekket.

Foto: Svein Olsson, NRK

Oslo-mannen kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene fra de tidligere Viasat-selgerne på samme avdeling som forteller om trusler, trakassering og gratisarbeid.

– Jeg tror det er mange som ikke er forberedt på hvor hektisk det er og hvor vanskelig det er. Det er mange som ikke takler konstruktiv kritikk. Det finnes alltid ansatte som syter, sånn er det bare, sier Helge Torp.

Han jobbet i Viasat fra september 2010 til juni/juli 2012. Nå jobber han i et annet telefonsalgsfirma.

– Jeg trivdes kjempegodt i Viasat, men jeg presterte også bra, så jeg kan takke meg selv. Jeg var den på nysalgsavdelingen som jobbet lengst der. Det er vanlig med gjennomtrekk i telefonsalgsbransjen. Klarer du telefonsalg, klarer du alt, sier Torp.

Etter at NRK.no omtalte Viasat-selgernes arbeidsforhold, har Arbeidstilsynet vaslet gransking av selskapet.

Mange har tatt kontakt med NRK etter artiklene om forholdene i Viasat. Saken er delt 500 ganger på Facebook.

De fleste som har tatt kontakt og skrevet i debattfeltet er kritiske til ledelsen i Viasat. En skriver at hun jobbet for selskapet i to år og solgte bra.

«Jeg tjente godt, men ble truet om stillingen min hvis jeg ikke jobbet denne ubetalte overtiden. Jeg tjente veldig godt, og var redd for å ikke gjøre som de sa», skriver hun i kommentarfeltet.

«Jeg jobbet selv i viasat fra september i fjor til mars i år. Alt det disse menneskene sier er sant,» skriver en annen.

Torp er av en annen oppfatning.

Les også:

– Aldri tvang

31-åringen sier det hele tiden var spørsmål om de kunne jobbe overtid, men aldri tvang.

Han mener det ikke ble fremsatt krav om antall salg utover ett per dag.

– Det er jo mange jobber der det ikke er mulig å jobbe overtid, og det ville vært negativt for min del. I Viasat tjente jeg 25.000 kroner brutto, uansett. Men jeg lå som regel på 40.000-50.000 kroner måneden, forteller Torp.

– Er det mulig at du trivdes bedre siden du solgte så mye?

– Ja, det kan godt være det. Du tar ikke en jobb som telefonselger hvis du ikke presterer.

Tidligere teamleder i Viasat

En tidligere teamleder i Viasat bekrefter overfor NRK at de truet og mobbet de ansatte for å få dem til å jobbe mest mulig overtid.

Foto: NRK

– Var du eldre enn de andre du jobbet sammen med?

– Ja. For mange var det nok et kultursjokk. Man skal ha bra psyke for å jobbe med telefonsalg. Presterer man ikke, har man ikke noe der å gjøre. Jeg har bakgrunn som baker. Hvis du ikke kan lage kaker, har du ikke noe som konditor å gjøre.

To tidligere Viasat-ansatte i slutten av 30-årene har sagt til NRK at de fikk en annen behandling av sine overordnede. Ifølge dem selv fordi de var voksne mennesker og kjente sine rettigheter.

– Jeg kan kun svare for meg. Hvordan andre oppfatter det, får de stå for, mener Torp.

Les også:

– Eldre behandlet annerledes

NRK.no har fått flere henvendelser fra tidligere ansatte som er kritiske.

– Jeg kjenner meg igjen i kritkken. Alt stemmer til punkt og prikke, sier en 21-åring som ønsker å være anonym.

Han jobbet i Viasat fra januar til juni og hevder han innfridde salgskravene, men at det ikke var godt nok.

– Det verste var at man ble truet med sparken dersom man ikke satt igjen og jobbet overtid, og at man hele tiden levde med stress og nervøsitet, sier han.

– Hvorfor kan noen ha helt andre oppfatninger?

– Det var noen som ble teamlederens yndling. De som var eldre ble også behandlet annerledes. De ble ikke tatt så hardt, mens vi som var yngre ble sett på som drittunger, mener 21-åringen.

Advart på intervju

André Berntsen

VAR PÅ INTERVJU: André Berntsen ble overrasket da en teamleder på jobbintervju advarte han om sin tøffe lederstil.

Foto: Privat

André Berntsen var inne til intervju hos Viasat i vår, og ble overrasket over det han fikk høre.

– Avdelingslederen fortalte at han hadde en tøff lederstil, og at dersom man ikke innfridde salgskravene, ville det bli sene kvelder. Han lurte på om jeg ville tåle å bli skreket til, forteller Berntsen.

– Hva svarte du da?

– Jeg sa at jeg ikke visste om jeg ville klare det, men at jeg ville prøve.

Berntsen sier lysten forsvant etter møtet med avdelingslederen.

– Jeg viste ikke den store interessen, og da jeg ikke fikk noe tilbud, var det helt greit, sier Berntsen.

– Ser alvorlig på situasjonen

Øystein Hygen Christensen

SNAKKET MED DE ANSATTE: Informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat.

Foto: Presse / Viasat

Viasat henviser til Adecco for prosessen rundt personalsakene.

– Vi lar nå Adecco gjøre jobben de mener er riktig med tanke på hvilke undersøkelser som gjøres. Vi har fortløpende kontakt med dem, og vi vil konkludere sammen med dem, men vi lar de svare på spørsmål direkte knyttet til arbeidsforholdene ved salgssenteret, sier informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat.

– Du er ikke redd det er en ukultur i Viasat, som dere har ansvar for?

– Vi har et ansvar som ansvarlig oppdragsgiver å finne ut hva som har skjedd, og vi ser selvfølgelig veldig alvorlig på det som har kommet frem av beskyldninger. Vår opplevelse av salgssenteret er at det fungerer veldig godt. Vi har snakket med ansatte der denne uken, og vårt inntrykk er at folk ikke kjenner seg igjen i det som er beskrevet.

– Er du beroliget etter å ha snakket med ansatte der nå?

– Når denne type beskyldninger som går på kultur og arbeidsmiljø, blir fremsatt, ser vi selvfølgelig alvorlig på det. Og det gjør vi fortsatt.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger