Jernbaneverket og NSB har i tidsrommet fra 15. september 2009 til 11. mai i år vært ansvarlig for i overkant av 21.000 forsinkelsestimer, skriver Aftenposten.
I samme periode har det i tillegg oppstått forsinkelser på 9.200 timer som skyldes ytre forhold, som for eksempel ras.
Til sammen er det dermed registrert 30.200 forsinkelsestimer i denne perioden, eller mer enn tre og et halvt år. Tallene gjelder kun persontog.
Kleppa: – For mye
Venstres stortingsrepresentant Borghild Tenden har spurt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa om antall forsinkelsestimer og prisen for forsinkelsene, målt i samfunnskostnader.
Kleppa har ikke nøyaktig tall på samfunnskostnadene, og anslår beløpet til «flere hundre millioner kroner».
- LES OGSÅ: Togforsinkelser i Oslo halvert
Men hvis man legger professor i samfunnsøkonomi Dag Morten Dalen ved Handelshøyskolen BI sin utregningsmodell til grunn, havner man på rundt én milliard kroner, ifølge Aftenposten.
Kleppa slår fast at 30.200 forsinkelsestimer er for mye.
– Det synliggjør et fortsatt sterkt behov for videre satsing på jernbanen. Regjeringen har derfor økt de samlede bevilgningene til Jernbaneverket med 70 prosent siden 2005, sier Kleppa.