Hopp til innhold

Togberedskap for millioner

NSB har 20 busser i beredskap og Jernbaneverket bruker rekordsummer på snørydding, for å unngå nye store forsinkelser. Jernbanen er likevel sjanseløs mot virkelig lave temperaturer.

Tog på perrong

Togene går noenlunde som normalt igjen, men busser står fortsatt i beredskap. Jernbaneverket har på sin side budsjettert med 18 millioner kroner mer til snødrydding i år enn i fjor.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Mildere temperaturer på Østlandet gjør at togene går mer normalt gjennom «navet» i det norske jernbanesystemet, Osloområdet.

Det er færre forsinkelser og hutrende passasjerer.

- Vi har kontroll nå. Togene går med den kapasiteten vi skal levere, sier informasjonssjef Preben Colstrup i NSB til NRK.no

Les også: Store forsinkelser i togtrafikken

Les også: Togforsinkelser i kulda

- Nå er det ikke så kaldt, og da er det fint. Vi har litt småtrøbbel i Rogaland, men i Oslo-området går det bra, sier informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket til NRK.no.

20 busser fortsatt i beredskap

For ti dager siden satte NSB inn store ekstra ressurser for å få bukt med problemene.

Blant tiltakene er doble skift i verkstedene, kontorfolk i kjeledress, innleide busser og ukentlige møter mellom toppsjefene.

Flere av de minst 20 innleide bussene står fortsatt i beredskap, av hensyn til kundene. Colstrup vil ikke ut med prislappen for tiltaket.

Buss i beredskap

En av NSBs innleide beredskapsbusser står klar til å ta imot passasjerer på Fredrikstad stasjon, i tilfelle toget ikke kommer.

Foto: Helene Hillestad / NRK

- Jo lenger vi skal ha en bussberedskap, jo dyrere blir det. Vi er ikke sikre på hvor lenge vi skal ha dem stående, forklarer Colstrup.

Colstrup mener de fleste av NSBs tiltak mot snø, is og kulde er godt planlagte.

Flere avisingshaller

- Hadde vi ikke planlagt så godt på forhånd, hadde situasjonen blitt enda verre, mener informasjonssjefen.

Les også: Massiv kritikk fra alle kanter

Les også: Forsinkelsesprislapp til 250 mill

Som eksempel trekker Colstrup frem de nye avisingshallene NSB bruker, gjennom sitt datterselskap Mantena. I løpet av året åpner nye avisingsanlegg i Skien, og i Lodalen og på Filipstad i Oslo.

Også ved mildere temperaturer kan snø bli et problem.

- Lett snø fyker og legger seg rundt deler på togene. Snø og is smelter når togene er inne i lange tunneller, men fryser når togene kommer ut. Alt etter hvor moderne togene er, går de lettere i stykker. Vedlikehold tar lengre tid og færre tog blir trafikklare, sier Colstrup.

18 millioner mer til snøberedskap

Jernbaneverket opplever færre problemer med gammel skinnegang, gamle sporveksler, signalanlegg og kabler når det er mildere temperaturer.

Informasjonssjef Skarpen mener det store pågående vedlikeholdsprosjektet på jernbanen i Oslo-området er nøkkelen til færre forsinkelser. Arbeidet skal være ferdig i 2012.

Les også: Penger til dobbeltspor Oslo-Ski

Les også: 100 millioner til Oslotunnelen

- Frem til da må vi forvente flere forsinkelser. I europeisk målestokk går det ekstremt mange tog gjennom Oslo, «navet» i det norske jernbanesystemet. Standarden skal bli like høy som Gardermobanen, men det tar minst to og et halv år, forklarer Skarpen.

En av årsakene til forsinkelsene at isklumper faller fra togene og lammer sporveksler.

- Selv med en toppmoderne jernbane i Norge, vil vi fortsatt få problemer når det er minus 15 eller kaldere, understreker Skarpen.

I fjor ble Jernbaneverket tatt på sengen av et stort snøfall på det sentrale østlandsområdet. I år har de økt budsjettet til snøberedskap med 18 millioner kroner.

- Vi har flere hender og mer utstyr. Vi har flere og dyrere avtaler med entreprenører. I tillegg har vi hentet inn arbeidsledige fra NAVs køer og plassert dem på hjullastere med snøplog, opplyser informasjonssjefen.

AKTUELT NÅ