Hopp til innhold

Her er tiltakene mot avgiftssmell i Nord-Norge

I dag får bedrifter i distriktene vite hvordan regjeringen skal kompensere for avgiftssmellen etter fjerning av differensiert arbeidsgiveravgift i enkelte sektorer.

Finansminister Siv Jensen

Finansminister Siv Jensen mener regjeringen har strukket seg langt for å kompensere omleggingen av endret regelverk for differensiert arbeidsgiveravgift.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

EU og Esa har endret sitt regelverk for regionalstøtte. Det betyr at Norge må gjøre om sitt regelverk, og i dag la finansminister Siv Jensen og kommunal- og regionalminister Jan Tore Sanner frem regjeringens forslag til kompensasjon for kommuner som blir rammet av regelendringen.

– Nye retningslinjer innebærer at enkelte sektorer ikke kan få redusert arbeidsgiveravgift, sa Jensen under en pressekonferanse.

Hun sier også at ligger an til at blant annet drosjetransport, flyttetransport og utvinning av olje og gass vil kunne beholde ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.

– I tråd med tidligere omtale har vi lagt til grunn at alle avgiftsøkninger skal kompenseres med tilsvarende avgiftslettelser. Nord-Norge får kompensert endringene fullt ut, sa Jensen.

Kan få store konsekvenser

Bedrifter i en rekke sektorer mister uansett retten til differensiert arbeidsgiveravgift.

Dette gjelder blant annet innen en del av sektorene transport, energi, finans og forsikring samt produksjon av stål og syntetiske fibre.

Konsekvensene av omleggingen vil kunne bli store - også for innbyggerne. At transportselskaper i Nord-Norge fra 1. juli vil måtte betale full avgiftssats på 14,1 prosent, vil gjøre mat, forbruksvarer og bussbilletter dyrere, ifølge NHO. Også
reiselivsbransjen frykter for konsekvensene.

– Jeg kan si det med en gang... Vi er ikke noe glad for at det blir sektorunntak. Vi hadde håpet på at det ikke skulle være slike unntak, men vi er veldig glad for at vi nå har fått en bedre løsning enn det så ut til på et tidligere tidspunkt, sa Sanner under pressekonferansen.

Han sa at en viktig del av kompensasjonen er å utvide fribeløpordningen. Sanner sier det vil gi en full kompensasjon for transportbedriftene i Nord-Norge.

– Vi har også tiltak på fylkeskommunale og statlige kjøp av transporttjenester, og infrastrukturtiltak innenfor for eksempel vei, havneområder og luftfart, sa Sanner.

Han sier man ikke har blinket ut prosjekter enda.

– Det skal vi diskuttere med partene. Det som er viktig her er at dette skal komme i tillegg til Nasjonal Transportplan, sa Sanner.

Slik blir kompensasjonsordningen:

  • Fribeløpsordning innføres for alle sektorer som på grunn av EUs regionalstøtteregelverk ikke lenger får lavere arbeidsgiveravgift. Fribeløpsordningen innebærer at arbeidsgivere likevel ikke trenger å betale økt avgift opp til et gitt fribeløp. Arbeidsgivere med få ansatte vil kompenseres fullt ut gjennom fribeløpsordningen. Fribeløpsordningen gir en avgiftslettelse på 150 millioner kroner i 2014 og deretter 450 millioner kroner årlig.
  • Infrastrukturinvesteringer i Nord-Norge: Regjeringen foreslår kompensasjon i form av infrastrukturtiltak og økt statlig kjøp av persontransporttjenester på 1,6 milliarder kroner fram til midtveisgjennomgangen i 2018, hvorav 124 millioner kroner i 2014.
  • Kjøp av transporttjenester: Fylkeskommunene blir kompensert med 44 millioner kroner i 2014 for økte kostnader til kjøp av transporttjenester.
  • Kompensasjon gjennom nettolønnsordningen: Det foreslås å øke tilskuddet til sysselsetting av sjøfolk for å ta høyde for at rederier innenfor nettolønnsordningen kompenseres med anslagsvis 25 millioner kroner i 2014.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger