NRK Meny
Normal

Støre: – Lærernes tillitskrise virker reell

Politikerne må ha tillit til at lærerne selv klarer å innrette skoledagen slik som er best for læringen, mener Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre.

Partilederdebatt

DEBATTERTE: Jonas Gahr Støre deltok i sin første partilederdebatt som leder for Arbeiderpartiet under Arendalsuka i går. Her med statsminister Erna Solberg (i midten) og finansminister, Siv Jensen (Frp).

Foto: Schrøder, Tor Erik / NTB scanpix

Leder for Arbeiderpartiet (Ap), Jonas Gahr Støre, mener at det er mye som tyder på at det er en tillitskrise blant lærerne.

Dette handler om forholdet til arbeidsgiverne, byråkrati og dårlig skolehelsetjenester, men også om signalene som kommer fra politikerne, mener han.

Da sømmer det seg ikke å komme med politiske utspill om mer disiplin i skolen midt i en krise, slik som utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kom med i VG i går, sier han til NRK.

Kan ta lang tid

5.500 lærere er i streik denne uken. Selv om enkelte skoler har startet undervisning, kommer de store konsekvensene fra mandag, når de aller fleste starter skoleåret. Statsminister Erna Solberg (H) er bekymret for streiken.

– Det er partenes ansvar å finne en løsning. Nå står vi i fare for at en tredjepart, nemlig barn og foreldre, blir skadelidende for en streik som vi håpet vi skulle være for uten.

I Politisk Kvarter vil verken Støre eller Solberg kommentere KS sitt forslag om frivillig lønnsnemnd, men Solberg minner om at reglene for tvungen lønnsnemnd er nedfestet i internasjonale konvensjoner.

– Det handler om å bryte en lovlig streik dersom det er fare for liv og helse, forklarer hun.

Dermed kan lærerstreiken bli svært langvarig dersom ikke partene kommer til enighet.

Det har vært mye snakk om en tillitskrise mellom lærerne og arbeidsgiverne, og mellom lærerne og politikere den siste tiden.

Utdanningsforbundet refser alle partier for at det ikke er samsvar mellom nasjonale politikeres visjoner og ambisjoner, og den praktiske gjennomføringen. Det er rett og slett ikke nok penger i kommunene.

Dette mener Jonas Gahr Støre politikerne må ta sin del av ansvaret for.

– Vi må være varsomme på å fryse bildet av at det er en tillitskrise, for vi ønsker jo ikke det. Men, når vi snakker med de ute i skolehverdagen så tyder mye på at det er en tillitskrise, sier Støre.

Avstand mellom politikerne og skolehverdagen

Støre refser utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen for sitt utspill om at det må mer disiplin inn i skolen i VG i går. Det sømmer seg ikke å komme med slike utspill i den krisen vi er i nå, mener han.

– Jeg tror mange lærere opplever dette som et spørsmål om det er finstilt hva sentrale politikere ser og sier, når utdanningsministeren, midt i en konflikt, sier at det må bli mer disiplin i skolen. Det kommer utspill som lærerne opplever som en byråkratisk innblanding i sin hverdag, mener Støre.

Solberg er ikke enig i Støres kritikk av Isaksens utspill.

– Her bommer Støre fælt. Lærerne ønsker et klart rammeverk for hva de kan gjøre. Valget om å bruke slike virkemidler er opp til hver enkelt skole. Men vi har laget rammeverk for det. Jeg er litt forbauset, for Ap har tidligere signalisert at de ønsker sterkere rammeverk for dette, sier hun.

Støre mener at rammeverket allerede er på plass.

– Må få bestemme over egen hverdag

Støre beskriver to sider ved den pågående konflikten. Tariffsiden er vanskelig nok, men mange sier at den er mulig å løse, forklarer han.

– Og så er det en tillitsside, som handler om forholdet til arbeidsgiverne, men også det lærerne sier de har erfart de siste årene. Det handler om byråkrati, men også at lærerne må ta ansvar utover det faglige da sosiale helsetjenester er for dårlig.

Støre mener at det er bred enighet om at lærerutdanningen skal utvikles og at det trengs et løft av lærerne.

Men politikerne må gi signaler om at det er tillit til lærernes mulighet til selv å vurdere hva som er best for læring.

– Jeg mener at vi må gå inn i betydningen av begrepet tillit. Hvis vi mener at læreren skal være sjefen i klasserommet og læreren skal ha tilliten til at hun eller han kan utøve et fag, da må vi også ha tillit til at læreren kan innrette skoledagen slik som er best for å gjøre den jobben.

Solberg mener at dette handler om mer enn læreren.

– Det er viktig at vi har respekt for pedagogikken og faget til lærerne, men det er ikke bare en lærer, men skoleledelsen må også fungere.

SE: partilederdebatten under Arendalsuka 14.08:

Lederne for partiene på Stortinget møtes til debatt under Arendalsuka.

Skolehelsetjenesten må styrkes

Skal man løfte norske skoler må man ikke bare løfte læreren, mener Solberg, og sier at det jobbes med tidstyvene og at det må konsentreres om undervisning. I tillegg må skolehelsetjenesten styrkes.

– Det skal gis penger til kommunene som skal gå til helsesøster og helsetjenestene rundt skolen slik at elever som har psykiske utfordringer møter kvalifisert personale, slik at ikke dette blir en tilleggsbelastning for lærerne, sier Solberg.

Men mye av pengene som skal gå til skolehelsetjenesten i kommunene blir brukt på andre områder, mener Støre.

Han peker på sin egen tid som helseminister, da han bevilget mer penger til skolehelsetjenester. Fordi kommunene har såpass anstrengt økonomi gikk halvparten av pengene til andre områder i kommunen, forteller han.

– Dette går på struktur, fordi kommunene er svært presset, blant annet på barnehageplasser. Dersom det ikke er penger nok til å gi nok barnehageplasser må de finne penger fra et annet sted, sier han.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger