Hopp til innhold

Tilfeldigheter styrer Nav-køen

Når du er født, kan være helt avgjørende for hvor lenge du må vente før du får svar på søknaden din hos Nav.

Nav kølapp
Foto: NRK

Samtidig som arbeidsledigheten har skutt i været, har også antall henvendelser til Nav-kontorene økt kraftig.

Samtidig har saksbehandlingstiden i etaten blitt kraftig kritisert.

Les også: Bryter egne frister stadig oftere

Får saksbehandler etter fødselsdato

Og i store deler av Nav er det er helt tilfeldig hvor lenge du må vente på svar. Flere steder fordeles sakene nemlig saksbehandlerne imellom etter fødselsdato.

Dette betyr at visse saksbehandlere behandler søknader – på ulike fagfelt - fra folk som er født den 23. i hver måned, mens andre behandler søknader fra dem som er født den 15. osv.

Dette fører til store ulikheter i saksbehandlingstidene, selv for saker som ligger under samme fagfelt.

"Fører til forskjellsbehandling"

Er du for eksempel født den 2. i en måned, tar saksbehandlingen i snitt 270 dager i Nav Oslo, mens det bare tar 58 dager for dem som er født den 7. Det kommer frem i en intern rapport.

Les også: Nav slaktes i intern rapport

En slik organisering etter fødselsdato fører til forskjellsbehandling av brukere, slås det fast.

Etter at rapporten ble kjent, har Nav Oslo innsett problemet og endret organiseringen. Etter å ha fordelt sakene etter fødselsdato i flere år, skal de nå behandles fortløpende etter hvert som de kommer inn.

- Ledelsen ønsker måltall

Jarle Berge leder NTL/Nav

Jarle Berge leder NTL/Nav

Foto: NTL/Nav

Ifølge hovedtillitsvalgt i NTL Nav, Jarle Berge, ønsker ledelsen i Nav å innføre en individuell produksjonsavtale med hver enkelt saksbehandler. Noe som blant annet kan resultere i ulike former for måltall-registrering.

- Dette er fagforeningene veldig skeptiske til, sier Berge.

- Vi må finne en måte å løse dette problemet på. Vi må rett og slett finne en metode som fungerer, og den måten er ikke en individuellavtale, men noe som berører alle, sier Berge.

Bruker 4 stillinger på å rette opp feil

I ett av verstingfylkene, Oslo, avdekket Ernst & Young-rapporten løpet av fire uker 4471 feil og mangler, noe som tilsvarer 1 feil for hvert 5. dokument som kom inn til avdelingene.

40 prosent av disse er egengenerert.

"Anslagsvis er konsekvensen av disse feilene og manglene at avdelingene bruker 2,5 årsverk – eller 4 fulltidsstillinger – på feilretting og innhenting av opplysninger," sier rapporten.

Nrk.no skrev tidligere om hvordan saksbehandlingen blir skadelidende av mangelfulle arkiveringssystemer og rutiner.

Les også: Nav slaktes i intern rapport

Dette fører også til at det fattes vedtak i færre saker enn det som kommer inn, heter det i rapporten. Dette gjør at papirbergene vokser på saksbehandlernes bord.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger