Når katastrofen inntreffer er det Utenriksdepartementet som har ansvaret for å komme i kontakt med og hjelpe nordmenn i utlandet.
For å gjøre oppgaven lettere ble nettstedet reiseregistrering.no opprettet i 2011.
Her kan reisende nordmenn på et par minutter registrere sine kontaktopplysninger for at UD lettere skal kunne nå dem i utlandet.
Til tross for kort registreringstid kan det se ut som om nordmenn ikke ønsker å registrere seg.
– Av drøye åtte millioner utenlandsreiser i året er det kanskje én prosent som registrerer seg hos oss. Det er for lite, sier Thomas Stangeby til NRK.
Han er leder for operativt senter i UD som har ansvaret for kriserammede nordmenn i utlandet.
Uavhengig av reisested
Stangeby har forståelse for at registrering av korte reiser kan føles overflødig.
– Burde man også registrere korte helgeturer til København og London?
– Ja, det mener vi.
– Alvorlige hendelser kan skje overalt og vi ønsker ikke å utelukke noen land fra registrering, sier Stangeby.
I 2015 ble Paris et eksempel på at også nærliggende feriesteder kan være utsatte. Den 13. november slo terrorister til flere steder i byen. Angrepene resulterte i 130 dødsfall.
– I slike situasjoner prøver vi å finne ut hvor mange nordmenn som er berørt. Da ser vi på hvor mange som er registrerte i området, slik at vi kan få en pekepinn om hvor store ressurser vi skal sette inn.
Ingen sensitiv informasjon
Stangeby kan ikke si sikkert hvorfor nordmenn velger å ikke registrere sine utenlandsreiser.
– Det kan være at ordningen er for lite kjent, og så kan det være at nordmenn ikke ønsker å registrere kontaktopplysningene sine hos myndighetene.
Han slår imidlertid fast at det ikke er sensitiv informasjon som lagres, men enkel kontaktinformasjon som navn og telefonnummer, reisested og reiselengde.
– Vi forholder oss også til personvernlovgivning, og informasjonen slettes av seg selv etter 30 dager. Man kan også selv gå inn og slette registrert informasjon om seg selv.
Uproblematisk
– Dette er en frivillig ordning som ikke er problematisk ut fra personvernlovgivningen, sier Signhild Blekastad, seniorrådgiver i Datatilsynet.
Hun maner imidlertid til at personer som tar i bruk tjenesten burde tenke seg om når det gjelder hva de skriver inn i fritekstfeltet hvor man kan komme med kommentarer til reisen.
– Man burde nok ikke skrive inn helseopplysninger og annen sensitiv informasjon.
Anbefaler ikke kunder å registrere
– Per i dag er det ikke noe vi aktivt oppfordrer gjestene våre å gjøre, skriver Siri Røhr-Staff om reiseregistrering i en e-post til NRK.
Hun er informasjonssjef i reisebyrået Ving, og informerer om at Ving selv har kontroll på hvem som befinner seg hvor.
– Samtidig er dette noe vi tenker er bra om alle gjør. Derfor skal vi også vurdere å informere våre gjester om dette framover.
Les også: