Tidenes beste lillejulaften for NRK

NRK var også i år førstevalget for folk flest lillejulaften. Årets ”Kvelden før kvelden”-sending er den mest sette noen sinne.

Kvelden før kvelden

Petter Nome og Hilde Hummelvold var vertskap for sendingen på lillejulaften på NRK1.

Foto: NRK

Grevinnen og hovmesteren

Grevinnen får utmerket servering av hovmesteren.

Foto: NTB-arkiv / Scanpix

Den tradisjonelle lillejulaften på NRK med blant annet grevinnen og hovmesteren er fortsatt populær.

Medieforsker Kristian Tolonen i NRK forteller at lillejulaften forløp som normalt fjernsynsmessig.

Hva synes du om fjernsynssendingene lillejulaften og resten av jula? Si din mening nederst i saken.

Tok over i 2002

- NRK er fortsatt førstevalget hos folk. Samlet sett på alle tre kanalene hadde NRK en markedsandel på 47 prosent i løpet av hele dagen, som betyr at nesten halvparten av alle i Norge så på NRK på lillejulaften, sier Tolonen.

Atle Antonsen og Espen "Asbjørn Brekke" Eckbo

Programleder Atle Antonsen og Espen 'Asbjørn Brekke' Eckbo i 'Lille Nøtteaften' på TV 2.

Foto: TV 2

Lillejulaftensendingen ble i fjor sett av 1,35 millioner nordmenn, og ble med det fjorårets mest sette program. Kveldssendignen på NRK1 var i år også som vanlig den mest populære landet over denne kvelden.

- Årets sending hadde 1,46 millioner seere, som utgjør en markedsandel på 69,2 prosent i dette tidsrommet. Det er det høyeste tallet vi har hatt på en lillejulaftensending, sier Tolonen.

Til sammenlikning hadde TV 2s lillejulaftensending ”Lille nøtteaften” 500.000 seere.

”Kvelden før kvelden” på NRK1 tok over for ”Da Capo” i 2003.


10 mest sette programmer lillejulaften 2008 :

10 mest sette programmer lillejulaften 2008

Kvelden før kvelden

1.460.000

Dagsrevyen

816.000

Hvilket liv

813.000

Alle tiders Henki

737.000

Kveldsnytt

616.000

Lille Nøtteaften

500.000

Distriktsnytt kl 1840

487.000

Greys anatomy

478.000

The julekalender

452.000

Jul i Blåfjell

432.000

Flere og flere barn ser NRK

NRK-sendingen som er mest sett, er kampen fra fotball-VM i USA i 1994 mellom Norge og Mexico. Da hadde 2,13 millioner nordmenn skrudd på NRK.

- Det som er helt klart er at årets lillejulaftensending blir et av de mest sette programmene på NRK i år. Mest sett hittil er finalen i Melodi Grand Prix, sier Tolonen.

Mikke og Pluto

Mikke og Pluto spiller opp

Foto: Disney / NRK

Det er verdt å merke seg at flere og flere barn velger NRK og ikke minst sendingen "Donald Duck og vennene hans",som tradisjonen tro går på ettermiddagen på julaften.

- Lillejulaften hadde NRK en markedsandel på 51 prosent på NRK 1 og NRK Super. Målet er at Super skal bli større enn Disney Channel, og på lillejulaften var de like store og hadde begge markedsandeler på 13 prosent blant barn i aldersgruppen 2-11 år. På en vanlig dag er forskjellen 5-7 prosentpoeng, sier Tolonen.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger