Hopp til innhold

– Familievennlige, rimelige elbiler først i 2021

Teslas "billig"-SUV ble lansert natt til 15. mars. Men billige, store elbiler, må du fortsatt vente lenge på, ifølge bileierforeningene

Tesla Y

Er Tesla Y stor nok og billig nok for folk flest?

Foto: Tesla

En familie som skal på lang ferie, har fram til lanseringen av den nye Tesla Y bare hatt fire alternativer til elbiler med god plass. De er dyre.

Audi E-tron 55, Jaguar I-Pace og Tesla S og X koster fra rundt 650 000 kroner og oppover. Til gjengjeld har de bagasjeplass som en stasjonsvogn. Hyundai, Opel og Kia har lansert sine små SUVer med mindre bagasjeplass.

Hvor blir stasjonsvogna av?

– Vi ser ingen tegn til rimelige og romslige familiebiler, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF

Nils Sødal i NAF mener vi må vente til 2021 før store og rimelige elbiler kommer fra flere produsenter.

Foto: NAF

Til tross for stort fokus på elektrifisering ved årets bilmesse i Geneve, har ingen av bilprodusentene sagt at de vil lansere elektriske stasjonsvogner. Det kan skyldes at den store etterspørselen etter stasjonsvogner er et norsk fenomen, ifølge bransjen.

– Vi pusher de særnorske behovene overfor bilbransjen blant annet om større biler som stasjonsvogner og tilhengerfeste, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.

Haugneland mener vi i Norge har kommet lenger enn Europa der elbiler fortsatt oppfattes som små bybiler. Produsentene, som har kommet med store biler, satser der det er mest penger først.

Tesla Y

– Akkurat som produsentene av flatskjermer og mobiltelefoner satser de på premiumsegmentet i starten. Men det vil dryppe ned på de billigere segmentene etterhvert, sier Haugneland.

Natt til 15. mars ble Tesla Y lansert. Tesla selv oppgir ikke plassen på bagasjerommet. Total bagasjeplass med nedslåtte seter er 1 879 liter. Det er 300 liter mer enn en Skoda Octavia med nedslåtte seter. Men det sier lite om hvor god plass det er til barnevogn og kofferter når det sitter folk i baksetet.

Skoda Octavia koster fra 294 700 kr, mens du må ut med minst 432 000 kr for en Tesla Y. Hvis du vil ha full selvkjøring og firehjulstrekk koster den fra 541 000 kr . Bagasjerommet skal ifølge lekkasjene være litt større enn Tesla 3 sine 425 liter som også inkluderer et rom i fronten.

– Det blir ikke stor plass, men det kan gå for en familie. Men med en gang du har barnevogn spiser det opp mye av bagasjeplassen, sier Sødal i NAF.

Begge bileierforeningene er enige om at 2021 er året for rimelige og store familiebiler. Da kommer det krav til utslippene fra hele bilflåten som gjør at bransjen må satse elektrisk. Det er er også året regjeringen har lovet å frede elbilfordelene til.

Blant annet VW-konsernet skal komme med biler som er bygd med tanke på at de skal være elektriske fra starten av. De sparer plassen der bevegelige deler og motorer satt i tradisjonelle biler.

– Da blir ikke diskusjonen om du trenger stasjonsvogn eller SUV så viktig lenger. De sier bilene kan blir som en Golf på utsiden, men ha plass som en Passat innvendig, sier Sødal.

Ny kategori bil

Også i Norge er interessen for stasjonsvogner på vei ned. Ifølge tall nrk.no har hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikk er stasjonsvognsalget halvert siden 2011.

– Stasjonsvognen trenger ikke å være død. Det går i bølger. Men kanskje blir elbilene som utnytter plassen godt et helt nytt segment. Kompakt utvendig og stasjonsvogn innvendig, hvis det blir slik de sier, sier Sødal.

Petter Haugneland

Petter Haugneland i Norsk elbilforening mener familier ikke trenger å kjøpe en bil til alle bruksområder.

Foto: Norsk elbilforening

Haugneland mener mangelen på store og prisvennlige elbiler ikke trenger å være en hindring for en familie.

– Folk bør tenke gjennom behovene de har i det daglige. Det er et alternativ å leie de gangene de trenge større bil.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger