Hopp til innhold

Teleoperatørene vil ikke oppgi hva de tjener

Teleoperatørene Telenor og TeliaSonera har ingen planer om å redusere prisene på bruken av 5-sifrede numre. De ønsker ikke å oppgi hva de tjener på denne type numre.

Telenor

Telenor har ikke planer om å inkludere trafikk til femsifrede nummer i sine abonnementspakker.

Foto: Kaspersen, Kristoffer Nyblin / SCANPIX

– Vi har ikke planer om å inkludere trafikk til femsifrede nummer i abonnementspakkene våre, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan.

Telenor: – Sitter ikke på inntektstall

– Har du mulighet til å sette opp et regnestykke for Telenors kostnader ved 5-sifrede tlfnr? Hva tar dere betalt av virksomheter som vil ha slike numre? Hvor store inntekter har Telenor årlig på denne tjenesten?

– Jeg sitter ikke på inntektstall for femsifrede nummer. Det er ikke rett fram å sette opp dette regnestykket. Nkom har sikkert relevant info til saken, svarer Krokan.

NRK har etterspurt et slikt regnskap flere ganger den siste uken.

LES OGSÅ: Vil granske 5-sifrede nummer

LES OGSÅ: Nkom: Må ikke opplyse om regnskap

LES OGSÅ: Tjener ingenting på servicenumre

– Hvorfor er 5-sifrede numre dyrere enn ordinære 8-sifrede numre?

anders krokan telenor

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan.

Foto: Telenor

– Ved anrop til femsifrede nummer og 815-nummer vil det være flere ledd involvert i oppsettet av samtalen enn ved anrop til ordinære åttesifrede geografiske nummer. Det legges som regel på spesiell funksjonalitet ved oppsettet. Dette gjør at samtalen blir dyrere enn om du ringer til et vanlig åttesifret nummer, forklarer Krokan.

Vi har ikke planer om å inkludere trafikk til femsifrede nummer i abonnementspakkene våre

informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan

TeliaSonera: – Vi har høyere kostnader

Kommunikasjonsrådgiver i TeliaSonera/NetCom, Ellen C. Scheen, sier i likhet med Telenor at ekstra kostnader er årsaken til høyere minuttpris for 5-sifrede numre.

– Spesialnumre er dyrere enn bruk av åttesifrede numre fordi våre kostnader med å sette dem opp er tilsvarende høyere, sier Scheen.

Minuttprisen varierer

Telenor har i dag en startpris på sin kundeservice (05000/09000) på kr. 0,59, og minuttpris fra mobiltelefon på kr. 0,80. For øvrige 5-sifrede numre er minuttprisen kr. 1,99.

Netcom opererer med en startpris på kr. 0,89 og minuttpris på 0,85 til sine servicenumre (05050/05051). For øvrige 5-sifrede numre er minuttprisen kr. 2,49.

For 5-sifrede numre, utenom egne servicenumre, opererer OneCall med startpris på kr. 0,69 og minuttpris på kr. 2,35, Tele2 har startpris på kr. 0,69 og minuttpris på kr. 2,89, mens NextGenTel har startpris på kr. 0,89 og minuttpris på kr. 2,49.

– Liten andel av kundens regning

Kommunikasjonsrådgiver i TeliaSonera/NetCom, Ellen C. Scheen, sier de vurderer prisene fortløpende, også når det gjelder spesialnumre.

5-sifrede numre utgjør en relativt liten del av våre kunders samlede mobilregning

Kommunikasjonsrådgiver i TeliaSonera/NetCom, Ellen C. Scheen
Kommunikasjonsrådgiver i TeliaSonera/NetCom, Ellen C. Scheen

Kommunikasjonsrådgiver i TeliaSonera/NetCom, Ellen C. Scheen.

Foto: LIN KVAERNHAUG

– Vi har helt tiden fokus på å tilby lave priser der det virkelig betyr noe for kundene, slik at den samlede mobilregningen blir lav og forutsigbar. 5-sifrede numre utgjør en relativt liten del av våre kunders samlede mobilregning, påpeker hun.

– Bedriftene velger selv

Ifølge Telenor er det opp til hver enkelt bedrift om man ønsker å ta betalt, og hvor mye, av sine kunder.

– Bedriftene velger hvilken løsning de vil ha for sin kundeservice; vanlig åttesifret nummer, gratisnummer (grønt nummer) eller femsifret nummer. Dette legger ikke Telenor seg opp i, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan.

Konkurransetilsynet: – Aktørene bestemmer prisene

Ifølge Konkurransetilsynet er det teleoperatørene selv som avgjør hva tjenestene koster.

– Aktørene bestemmer i utgangspunktet hvilken pris de tar for sine tjenester og hvordan de utformer produktene sine, men de har ikke lov til å avtale med andre hvilken pris som skal tas, sier nestleder i markedsavdeling for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet, Vegard Aandal-Nilsen.

Konkurransetilsynet er opptatt av at forbrukeren kan gjøre informerte og bevisste valg, både hva som er inkludert i en pakke, og hva kunden må betale separat for.

AKTUELT NÅ