NRK Meny
Normal

Telenor har funnet feilene

Telenor har funnet årsaken til feilene i mobilnettet i juni, og arbeider med å rette dem. Den 10. juni ble 3 millioner kunder rammet.

Telenor har nye problemer med mobilnettet

Telenor har funnet årsaken til feilene i mobilnettet i juni.

Foto: Junge, Heiko / Scanpix

- Analyser vi har utført sammen med underlevandøren Ericsson, har avslørt en konkret feil i programvaren som er installert i sentralene for mobil tale. Feilen er i ferd med å rettes, sier Telenors norgessjef Ragnar Kårhus, ifølge en pressemelding Telenor har lagt ut på sine hjemmesider .

- I tillegg viser analysene at enkelte endringer i design og dimensjonering vil bidra til å redusere signaliseringtrafikken, og forbedre nettets evne til å håndtere slike topper i trafikken som oppsto 10. juni , sier han.

Den 17. juni fikk Telenor nye problemer, da det oppsto et brudd i transportnettet, men den feilen var mindre alvorlig enn den forrige, og 93 prosent av all trafikk gikk som normalt. Nedetiden var også mye kortere.

- Slike hendelser kan skje fra tid til annen og skape treghet i trafikkavviklingen, uten at det skal skape et stort utfall, sier Kårhus.

Under en pressekonferanse i hovedkvarteret på Fornbu i Bærum sa Kårhus at Telenor ikke har opplevd noen kundeflukt på grunn av problemene.

- Bedriftsmarkedet har vært stabilt, mens vi har fått noen flere privatkunder, sa Kårhus

Ikke for mange smarttelefoner

Ragnar Kårhus i Telenor Norge

Norgessjef i Telenor Ragnar Kårhus sier årsaken til feilene i mobilnettet i juni er i ferd med å bli rettet.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

I en rapport til Post- og Teletilsynet har Telenor redegjort for feilene i mobilnettet, og peker på at det ikke var antallet smarttelefoner eller den store trafikken rundt utfartshelgen 10. juni som førte til problemene i mobilnettet, selv om feilen i pinsen oppsto på et verst tenkelig tidspunkt.

- Underleverandøren Ericsson har gjenskapt feilsituasjonen i et laboratorium for å være helt sikker på at vi har kommet til bunns i problemene. Det har tatt tid, men det har vært en kompleks situasjon som det har vært nødvendig å gå grundig gjennom, sier Kårhus.

Han understreker at tiltakene som allerede er iverksatt har ønsket effekt.

Innen utgangen av september

- Fra midten av august vil signaliseringskapasiteten være forbedret. Endelig feilretting med installering av oppdatert programvare, vil være ferdig innen utgangen av september, sier han.

Problemene i pinsen kostet Telenor 100 millioner kroner. Analytikere NTB har vært i kontakt med tror likevel ikke dette vil gi merkbare utslag på kvartalsresultatet som legges fram torsdag.

- Disse summene er bare peanøtter når Telenor har en årlig inntekt på 100 milliarder, sier telekomanalytiker Tore A. Tønseth i Argo Securities.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger