Under oppgraderingsjobben ble sentrale elementer i databasen feilaktig slettet. Dermed fungerte ikke kundepåloggingen i nettet, slik at kundene ikke fikk ringt eller sendt SMS.
Nødetatene valgte å gå ut med informasjon i tilfelle noen var i nød uten dekning.
Feilen kunne torsdag merkes på forskjellige vis for kundene landet. Noen fikk ikke tilgang til internett, mens andre ikke fikk ringt andre telenor-abonnenter.
Løsningen ble å installere en sikkerhetskopi av kundedatabasen. Dette ble gjort, og mobilnettet fungerte som normalt rundt klokken halv ti torsdag kveld, står det videre i pressemeldingen.
– Vi beklager de problemer denne feilsituasjonen medførte for våre kunder. Vi vil nå iverksette nødvendige tiltak for å unngå at slike feil oppstår, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Post- og teletilsynet ser alvorlig på at en slik feil kunne skje og vil vurdere reaksjoner overfor telegiganten.
– Vi vil undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for tilsynets avdeling for nett til NTB