Hopp til innhold

– Mange opplever det som telefonterror

Å reservere seg mot telefonsalg fungerer svært dårlig, viser en ny undersøkelse. Sju av ti sier de blir oppringt av selgere selv om de har reservert seg.

Reservasjonsregisteret

Over to millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret.

Foto: NRK

Selv om du har reservert deg mot telefonsalg, er sjansen høy for at du likevel blir oppringt.

I en fersk undersøkelse fra Statens Institutt for forbruksforskning (SIFO) svarer 70 prosent av dem som allerede har reservert seg at de likevel blir oppringt av selgere.

  • Har du erfaringer med selgere som ikke gir seg? Tips NRKs journalister som jobber med saken på 03030@nrk.no eller her .
Klagebunke hos Forbrukerombudet

Klagebunke hos Forbrukerombudet.

Foto: NRK

Hos Forbrukerombudet er klagebunken høy. Forbrukerombudets fagleder for telefonsalg, Sverre McSeveny-Åril, forteller at de får inn rundt 1000 klager på telefonsalg i året.

Mange av klagerne har allerede reservert seg mot telefonsalg.

– Det er over to millioner som er reservert i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund, og det gjør at det er færre igjen å ringe til. Enkeltaktører tar snarveier, så mange blir oppringt til tross for reservasjon, sier McSeveny-Åril.

Antall nordmenn som har reservert seg mot telefonsalg og adressert reklame nærmer seg 2,1 millioner, noe som utgjør halvparten av landets befolkning over 16 år.

Les også: Kan bli enda vanskeligere å ringe deg

– Toppen av isfjellet

Sverre McSeveny-Åril

Sverre McSeveny-Åril mener Forbrukerombudet bare ser toppen av isfjellet.

Foto: NRK

I rapporten fra SIFO kommer det frem at bare tre prosent av dem som har reservert seg og likevel opplever å bli oppringt, faktisk klager til Forbrukerombudet. Samtidig er telefonsalg det feltet ombudet får inn flest klager på.

– Dette er noe av det som forbrukere irriterer seg aller mest over, og som genererer mange klager til oss. Men det er bare toppen av isfjellet vi ser, og vi ser ofte at de som henvender seg til oss har forsøkt å ta kontakt med næringsdrivende først, sier McSeveny-Åril.

To ansatte hos Forbrukerombudet bruker store deler av arbeidstiden sin på å ta imot klager på nettopp telefonsalg.

– Det er mange av klagerne som skriver at de blir ringt opp flere ganger om dagen, og gir beskjed om at de ikke ønsker å bli oppringt. Likevel fortsetter de. I mange av klagene er det skrevet at de opplever det som telefonterror, sier jurist Anna Moxnes Stabell.

Telefonselgere har lov til å ringe folk som har reservert seg mot telefonsalg dersom det eksisterer et kundeforhold med bedriften. Men ifølge McSeveny-Åril finner bransjen stadig nye veier til å få kontakt med forbrukerne.

– Vi ser enkelte problemer med at aktører har konkurranser på Internett, der man må gi personopplysningene sine, og så brukes de senere til å ringe opp forbrukerne. Det kan gjerne være en konkurranse om å vinne en Ipad, for eksempel, sier han.

Les også: Nedringt av selgere etter å ha deltatt på Facebook-julekalender

– Tas på alvor

Hanne Gulbrandsen

Hanne Gulbrandsen i NORDMA.

Foto: NRK

Daglig leder i telefonselgernes bransjeorganisasjon (NORDMA), Hanne Gulbrandsen, sier de tar slike klager på alvor.

– NORDMAs opplevelse er at våre medlemmer er opptatt av å være seriøse aktører, og absolutt opptatt av å overholde reservasjonsretten. Vi ønsker ikke å ta snarveier, men i den grad det oppleves at vi gjør det, vil vi jo se på det og ta det på alvor, sier hun.

Gulbrandsen forteller at hun gjorde en egen undersøkelse i oktober, og at det da var fire av 40 klager som gjaldt NORDMAs medlemmer.

– Én forklaring er at klagene ikke gjelder våre medlemmer, men man kan selvfølgelig også ha en ulik oppfatning av hva som er et kundeforhold. Vi har saker hvor man har gått klagen i sømmene, og hvor det viser seg at det er et kundeforhold mellom leverandøren og kunden, sier hun.

Gulbrandsen råder folk til å ta direkte kontakt med firmaet dersom de har reservert seg mot telefonsalg og blir oppringt uten at det foreligger et kundeforhold.

– Hvis man får ti telefoner i middagen, skjønner jeg at man kan hisse seg opp, men det tror jeg de færreste faktisk får. Noen synes det er ålreit å få en telefon med et tilbud man kan vurdere, andre synes ikke det, sier hun.

Les også: Smekk til telefonselgere

AKTUELT NÅ