– Jeg vet ikke om jeg hadde skjønt dette selv. I alle fall ikke når følgebrevet ikke bruker de samme begrepene som i skjemaet, sier SV-politiker Karin Andersen etter å ha lest brevet Nav sender til alle enker over 67 år.
I dag har NRK fortalt om Jorunn Eide-Fredriksen som har gått glipp av 200.000 kroner i etterlattepensjon fordi hun ikke forsto et slikt brev fra Nav.
Karin Andersen har vært leder og nestleder i Stortingets arbeids- og sosialkomité de siste åtte årene, og burde dermed vært godt rustet for å forstå et brev fra Nav.
Ber Nav om å snu
Andersen har, til tross for sine mange år i den aktuelle Stortingskomiteen, aldri hørt om at Nav har endret utbetalingen av den såkalte enkepensjonen. Fram til 2011 fikk alle etterlatte denne pensjonen beregnet og utbetalt automatisk.
– Dette tror jeg er noe de har håndtert internt i Nav, og det er vanskelig å få tak i hvorfor de har endret praksis. Jeg mener det er mulig å tenke seg at man går tilbake til å gjøre som før, men at man ber mottakeren om å bekrefte at det Nav har regnet ut er riktig, foreslår Andersen.
Hun har i dag sendt spørsmål til arbeidsminister Robert Eriksson om saken (les hele spørsmålet til statsråden nerderst i saken).
– Bør få tilbake alle pengene
Det gikk to år før Jorunn Eide-Fredriksen oppdaget at hun hadde rett på deler av ektemannens tidligere pensjon. I høst søkte hun om å få etterbetalt pengene.
Nav vil imidlertid bare betale tilbake pensjon for de tre siste månedene; om lag 27.000 kroner.
– Hvis du går glipp av pensjon på grunn av dette brevet, bør det kompenseres fullt ut. Dersom man får penger urettmessig fra Nav, blir alt krevd tilbake.
– Setter forvaltningen i et dårlig lys
Ytelsesdirektør Kjersti Monland mener at Nav har gitt god informasjon til Jorunn Eide-Fredriksen og andre i hennes situasjon. Nav skriver også til Eide-Fredriksen at de ikke kan se å ha gjort noe feil.
Det provoserer Karin Andersen.
– Dette er en rett folk har etter loven, og Nav opptrer for firkantet. Slik bidrar Nav til å sette offentlig forvaltning i et veldig dårlig lys. Omdømmeproblemet som Nav har, kommer blant annet av den byråkratiske tilnærmingen. Dette er regelrytteri, man skal ikke måtte bestå eksamen i byråkrati for å få pensjonen sin, sier Andersen.
Hun mener holdningen i Nav i altfor stor grad er at folk skal forstå forvaltningen, ikke motsatt.
Ber Eriksson ta grep
Nå håper Andersen at arbeidsministeren tar opp saken med ledelsen i Nav; både den forvirrende informasjonen, og at de bare betaler tilbake tre måneder av den tapte pensjonen.
– Jeg blir forbauset om Nav ikke lytter, men erfaring tyder på at det kan skje. I så fall blir tilbakebetalingen et politisk spørsmål som Robert Eriksson kan ta til Stortinget. Da skal han få støtte fra oss, sier SV-eren.
Det er også mulig at dette er en forskrift Eriksson kan endre uten godkjennelse fra Stortinget.
Morten Dagre, seniorrådgiver i Arbeidsdepartementet, sier at de har lest saken, men at statsråden ikke har tid til å kommentere saken i dag.