– Vi mistet fullstendig kontrollen med oppdraget, alt ble forsinket og dyrere enn vi hadde planlagt, sier direktør Ole Aleksander Mortensen i Tomra.
Tomra-direktøren lister opp ting som gikk galt da Tomra satte ut utviklingen av et nytt datasystem til et indisk IT-selskap. I to år holdt det indiske selskapet på med prosjektet, flere titalls ansatte jobbet både i India og Norge.
Prosjektet var viktig. Tomra ville tilby matbutikkene og kundene mer avanserte løsninger for overvåkning og drift av 75.000 pantemaskiner rundt i hele verden.
– Vi trodde skulle få tilgang til unik kompetanse og økt kapasitet. Men vi tok fullstendig feil, sier Mortensen.
Ulik arbeidskultur
Etter to års samarbeid kansellerte Tomra avtalen.
I stedet flagget de alt hjem igjen.
Et forlik med det indiske selskapet gjør at Tomra ikke kan avsløre hvor mye de tapte på prosjektet, og de kan heller ikke fortelle NRK hvem de samarbeidet med.
Fallgruvene er mange
Tomra vil likevel fortelle historien for å gjøre andre selskaper bevisste hvor store fallgruvene kan være når man setter ut viktig del av virksomheten til utlandet.
– Gjorde Tomra selv noen feil da dere inngikk avtalen?
– I ettertid ser vi at vi burde vært enda mer spesifikke i kravene til leverandøren, og vi burde satt oss mer inn i hvor ulik arbeidskulturen er i India i forhold til den norske kulturen, sier Mortensen.
Annen kultur
Tomra opplevde at ting ble forsinket fordi ansatte i det indiske selskapet hadde en annen holdning til å stille kritiske spørsmål til sjefer og kunder. De sa ja til forslag og innspill fra Tomra når de burde ha sagt nei.
– Det ligger kanskje i kulturen deres at de ikke motsier kunder, slik vi er vant til i Norge. Medarbeidere og eksperter lenger ned i systemet argumenterer heller ikke imot sjefen sine slik det er vanlig i Norge, sier Mortensen.
Dermed ble prosjekter og løsninger satt i gang uten at kritiske punkter hadde fått motstand. Det er noe av grunnen til at India-prosjektet til Tomra slo feil, forteller Mortensen.
Tomra-sjefen mener at den geografiske avstanden i tillegg gjorde samarbeidet krevende.
– At Tomra ikke lyktes med IKT-utvikling i utlandet betyr ikke at alle andre vil mislykkes. Norske selskaper har valgt ulike løsninger, og lykkes derfor i ulik grad. Dette er et komplekst bilde, og man kan ikke slå fast hva som sikkert virker og ikke virker, sier digitaliseringsdirektør Christine Korme i Abelia.
- Les også: Skjønner ikke at bedrifter tør
- Les også: Slik overtar utenlandske IT-arbeidere norske jobber
Mange bommer ute
En rekke norske virksomheter har hatt dårlige erfaringer med å outsource IT-systemene sine til leverandører i lavkostnadland i blant annet Asia.
Det norske selskapet Vivende gir bedrifter som Tomra krisehjelp.
– Vi ser ofte at selskaper tror de skal spare mye penger på å sette ut prosjekter til lavkostnadsland. Feilen bedriftene gjør er at de ikke ser ulikheter i arbeidskultur og hvilke problemer det medfører, sier daglig leder Steinar Koffeld i Vivende.
Lært mye
Etter øvelsen med det indiske selskapet har bevisstheten rundt det å utvikle kjernekompetanse i eget hus vokst. Nå er Tomra på jakt etter nye IT-hoder som skal jobbe på hovedkontoret i Asker. Et nytt team med skal være på plass innen høsten og vil jobbe tett på ledelsen med utviklingen av nye IT- og skyløsninger.
– Vi har lyktes med å beholde mesteparten av industriproduksjonen hjemme. Det har vært en bevisst strategi. Nå ønsker vi å være like bevisste på at vi utvikler kompetansen på teknologiløsninger selv, sier Mortensen.
Norske selskaper setter årlig ut drift av IT-virksomhet til rundt 30 milliarder kroner til utlandet. Både Tekna og Finanstilsynet advarer mot utviklingen, og Nasjonal sikkerhetsmyndighet frykter at ondsinnede stater og kriminelle skal utnytte informasjonen som flyter ut av norske bedrifter og ut av landet.
Ikke sikkert
Selskapet Tomra har brukt 40 år på å utvikle sin panteautomatikk. Ved å slippe utenlandske foretak inn i selskapets virksomhet, gjør de seg mer sårbar, mener selskapet.
– Jeg er glad for at Tomra vil utvikle vital kompetanse selv. Outsourcing er uheldig ut fra et sikkerhetsperspektiv. Outsourcing øker risikoen for at andre kopierer vår teknologi og gjør oss også sårbare dersom underleverandører ikke beholder kritisk kompetanse som vi trenger, sier administrerende direktør Geir Hanevold i Tomra Produksjon.
– Tomra er en god arbeidsplass og jeg er glad for at bedriften satser på oss ansatte her i Norge, sier montør Aina Werket i Tomra.