- Det er frustrerende for saksbehandlere som ikke klarer å gjøre en like god jobb som før NAV-reformen, sier hovedtillitsvalgt Erling Mathisen.
Erling Mathisen er hovedtillitsvalgt for omtrent halvparten av de totalt 13.000 ansatte i NAV.
Les også:
Økende sykefravær
Egne tall fra NAV viser en klar økning av sykefraværet i bedriften. Og en langt større økning enn ellers i staten.
Det har vært et stigende sykefravær siden reformen startet. De ferskeste tallene viser et fravær på over 8 prosent, mens det lå på rundt 6 prosent da reformen trådte i kraft i 2006.
- Vi får mange tilbakemeldinger på at saksbehandlere føler seg overarbeidet, og mange føler at de ikke strekker til, forteller Mathisen.
- Før NAV-reformen var dette fagfelt man trengte 3 års utdanning for å kunne jobbe med, mens nå har vi hentet veldig mange rett fra gata, forteller tillitsvalgt ved NAV Arendal, Jens Jensen.
Opplever frustrasjon
Jensen er selv saksbehandler, og han opplever daglig frustrasjon i møte med brukerne. Han tror det har gått prestisje i å fortsette med NAV-reformen. Og han tror ikke problemene vil bedres innen reformen skal sluttføres i 2010.
- Det er langt fra politikernes varme ord om NAV-reformen til virkeligheten, sier Jensen.
Får ikke skikkelig opplæring
I følge Jens Jensen er blant annet problemene i NAV knyttet til:
• Underbemanning på NAV- kontorene gjør at de midlertidige ansatte ikke får skikkelig opplæring og kursing.
• De nyansatte blir gitt korte opplæringer, noe som igjen gir lengre ventetid og dårligere kvalitet for brukerne.
• Mer enn 10 prosent av de som jobbet i NAV i 2007, sluttet i jobben det året, noe som er mer enn dobbelt så mange som i siste halvår 2006.
Ikke fornøyd
- Vi er ikke fornøyd med den servicen vi har gitt våre brukere til nå, sier arbeids og velferdsdirektør i NAV Tor Saglie.
Han innrømmer at NAV har et høyt sykefravær, og er ikke fornøyd med at den har økt. Han kan fortelle at mange av de NAV-ansatte akkurat nå opplever et stort arbeidspress.
Erling Mathisen sier at det kan være en sammenheng mellom det økte arbeidspresset og det økte sykefraværet.
Ønsker større ressurser
Saglie forklarer at NAV nå gjennomfører store kompetansetiltak for sine ansatte, men innrømmer samtidig at dette er en slitsom periode.
- På enkelte områder har vi ikke klart å ta unna den store saksmengden som har kommet inn, men vi setter nå inn ekstra ressurser på disse områdene for å redusere saksbehandlingstiden, forteller Saglie.
Ifølge Saglie er NAV i en dialog med departementet om økte ressurser.