Sjefen for kontrollsentralen i Røyken, Per Christian Haraldsen, trakk seg i dag, tre uker etter at han ble ansatt.
Det var en viktig oppgave for Haraldsen å få ned sykefraværet blant flygelederne. Dette har han knapt lyktes med.
Fraværet til værs
NRK har fått tilgang til tall som viser at sykefraværet blant flygeledere har vært på et høyt i nivå siden vedtaket i oktober 2004 om å legge ned kontrollsentralen i Røyken og flytte virksomheten til Sola.
Flyttingen var en del av den store spareplanen Take Off-05.
Da vedtaket ble gjort lå sykefraværet på 3,6 prosent, etter at man hadde arbeidet seg ned fra 8,4 prosent i 2003.
Etter nedleggingsvedtaket i november 2004 spratt sykeværet opp til 10,5 prosent, og dette nivået har det ligget på siden. Mot slutten av tredje kvartal i år var sykefraværet 10,9 prosent. (Se egen tabell.)
Utfordring
Administrerende Randi Flesland er helt sikker på at sykefraværet har sin bakgrunn i det omstridte flyttevedtaket.
- Frustasjon over beslutningen har gått ut over motivasjonen, og igjen ført til stort sykefravær. Dette er en utfordring både for den enkelte og for oss som selskap, sier Flesland.
- Vi jobber på alle felt for å komme fram til tiltak som skal få sykefraværet ned. Vi samarbeider med bedriftshelsetjeneste og psykologer, og gjennomfører arbeidsmiljøundersøkelser. Jeg tar tro på en positiv effekt av dette, sier Flesland.
Skyldes omstilling
Rolf Skrede i Norsk flygelederforbund mener likevel at sykefraværet likevel ligger lavere enn for mange andre bedrifter som er i en omstillingsprosess.
- Jeg er ikke overrasket over sykefraværet, sett i lys av prosessene de ansatte har vært igjennom. Likevel er sykefraværet selvsagt altfor høyt i forhold til hva vi ønsker, sier Skrede til NRK.
- Det store sykefraværet skyldes først og fremst langtidsvirkinger av et veldig belastet arbeidsmiljø. Og problemene har vedvart, mener han.
Han mener til forskjell fra Randi Flesland at det har vært gjort lite for å bedre arbeidsmiljøet.
- Hva har flygelederne selv gjort for å få sykefraværet ned?
- Vi har blant annet påpekt gjentatte ganger at det er nødvendig å øke bemanningen for å avhjelpe det store presset på flygelederne, men vi har talt for døve ører. Vi har også kommet med andre forslag til tiltak for å redusere belastningen.
- Den dagen vi får en bedre arbeidssituasjon, den dagen vi får løsninger som folk forstår og som vi kan leve med, da vil det helt klart kunne påvirke sykefraværet, sier Skrede.
Fravær blant flygelederne | |
---|---|
1. kvartal 2003 | 8,4 % |
2. kvartal 2003 | 4,8 % |
3. kvartal 2003 | 7,1 % |
4. kvartal 2003 | 5,2 % |
1. kvartal 2004 | 5,6 % |
2. kvartal 2004 | 3,6 % |
3. kvartal 2004 | 3,6 % |
4. kvartal 2004 | 10,5 % |
1. kvartal 2005 | 9,1 % |
2. kvartal 2005 | 10,8 % |
3. kvartal 2005 | 10,9 % |