Hopp til innhold

Ekspert slakter svineinfluensa-side

Helsemyndighetene svikter totalt i gjennomføring av sitt nye nettsted Pandemi.no mener brukervennlighetsspesialist Thor Fredrik Eie.

Thor Fredrik Eie og hjemmesiden til pandemi.no
Foto: Montasje: Kristian Aanensen

– Helsemyndighetene klarer ikke å kommunisere godt nok hva de ønsker å formidle, sier Eie i NetLife Research, et selskap som har spesialisert seg på brukervennlighet på Internett.

Eie har skrevet et blogginnlegg der han slakter helsemyndighetenes nettside om svineinfluensaen .

– God idé, men feil gjennomføring

Tidligere i sommer oppdaterte helsemyndighetene sin samleside om pandemier til også å omhandle svineinfluensaen. På pandemi.no skal du, ifølge helsemyndighetene, få løpende informasjon om influensa A eller svineinfluensaen.

– Ideen er god, men de feiler totalt i gjennomføringen. For det første navnet, pandemi.no. Ingen som snufser litt søker etter pandemi på Internett, sier Eie, som mener navnet i mye større grad burde vært knyttet til sykdommen.

– Folk vil ha informasjon

kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet Margrete Halvorsen

Margrete Halvorsen jobber med å forandre nettsiden pandemi.no.

Foto: Helsedirektoratet

Pandemi.no er en nyhetsstyrt nettside som oppdaterer sine lesere om hva som gjøres av norske helsemyndigheter for å hindre spredning av sykdommen. Denne oppbygningen er Eie uenig i.

– De som søker seg frem til denne siden er mer interessert i å få informasjon om symptomene, og hva man kan gjøre for å unngå sykdommen, enn å lese om at det er blitt bevilget mer penger til økt respirator-kapasitet på et sykehus, sier Eie, som mener siden vektlegger nyheter fremfor informasjon.

– For å lage en god nettside må man ha forståelse for hva brukerne trenger og etterspør, og pandemi.no gjemmer den gode informasjonen bak nyhetene. Faktisk må man gå inn på fanen ”spørsmål og svar” for å finne informasjon om symptomer og tiltak, sier Eie.

Vil rette opp feilene

I Helsedirektoratet har man forståelse for kritkikken og arbeider akkurat nå med å legge om siden slik at den i større grad enn tidligere møter publikums behov.

– Vi har frem til nå rettet fokuset vårt mot informasjon av helsepersonell, men fra og med neste uke vil vi i større grad henvende oss mot publikum. Og en at de første tingene vi kommer til å gjøre er å tydeliggjøre hva man kan gjøre for å hindre smitte og hvilke tiltak man kan gjøre for å hindre spredning, sier kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet Margrete Halvorsen til nrk.no.

Direktoratet vil til neste uke starte informasjonsarbeidet på TV og i andre medier, og rette fokus mot hvilke symptomer man skal se etter og hva man kan gjøre for å hindre smitte. I tillegg vil nettsiden bli promotert.

– Nettet er en helt klar prioritet for oss. Siden informasjonen om den nye influensaen endrer seg hele tiden, ønsker vi at folk skal sjekke pandemi.no jevnlig for å få den til enhver tid kvalitetssikrede informasjon, sier Halvorsen, som kan fortelle at pandemi.no ble lansert som en samleside for pandemier i 2006, men siden var statisk frem til mai i år da svineinfluensaen brøt ut for alvor.

Er ikke alene

Men Pandemi.no er ikke alene om å bedrive dårlig offentlig kommunikasjon skal vi tro brukervennlighetsspesialisten.

– Dette er et klassisk eksempel på dårlig offentlig informasjon. Det er viktigere å vise at man jobber enn å tilby brukerne det de trenger og etterspør. Derfor er ofte disse sidene nyhetsstyrte, mens leserne egentlig etterspør tidløs informasjon, sier Eie, som mener helsemyndighetene må jobbe mer for å få frem innholdet på siden.

– Dette er en viktig side, for det er mange nervøse mennesker der ute. Og når mediene er fulle av dommedagsprofetier er det viktig med ett nettsted som tilbyr nøktern informasjon om hva man bør gjøre og hvilke symptomer man bør se etter, sier Eie, noe også Halvorsen er enig i.

– Folk er veldig opptatt av hvordan sykdommer smitter, og hvilke forholdsregler de kan gjøre for å unngå smitte, sier Halvorsen.

AKTUELT NÅ