SV: – Jernbanesatsingen er en bløff

Samarbeidspartiene har lagt frem det de kaller tidenes satsing på jernbane i Norge. – Bare en utsettelse av allerede eksisterende prosjekter, svarer opposisjonen.

Heikki Eidsvoll Holmås på Oslo S torsdag hvor regjeringen med Statsminister Erna Solberg orienterte om arbeidet med Nasjonal transportplan.

SVs samferdselspolitiske talsmann Heikki Holmås møtte også opp på Oslo S torsdag.

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Dette er en bløff!

marit arnstad

Marit Arnstad og Senterpartiet mener dagens lekkasjer er en blek kopi av allerede eksisterende Nasjonale Transportplan.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Det er reaksjonen til SVs samferdselspolitiske talsmann Heikki Edsvold Holmås etter å ha hørt samarbeidspartiene i Høyre, Frp, KrF og Venstre legge frem det de selv definerer som tidenes satsing på jernbane.

Holmås får støtte fra Marit Arnstad, tidligere samferdselsminister og nåværende parlamentarisk leder i Senterpartiet.

LES OGSÅ: Regjeringa med milliardsatsing på tog og veg

– Gammelt nytt i ny innpakking

– Mye av dette er rene fremskrivinger av den Nasjonale Transportplanen som ble lagt frem av den rødgrønne regjeringen i 2013, sier hun.

De to viser blant annet til at:

  • Utredningen av ny jernbanetunnel i Oslo, selve krumtappen i dagens pressekonferanse, ble vedtatt utredet i god tid før de blåblå tok over regjeringskontorene med støtte fra Venstre og KrF. At denne tunnelen kommer i denne planperioden skyldes et enstemmig storting òg at KVU-utredningen ikke var ferdig før i august 2015.
  • Ytre InterCity til Halden, Lillehammer og Skien allerede ligger inne i den Nasjonale Transportplanen (NTP) som de rødgrønne kjørte gjennom Stortinget i 2013, og som fortsatt gjelder til neste NTP vedtas.
  • Viktige togprosjekter som allerede lå i planen blir utsatt.

I eksisterende NTP fra 2013 står det blant annet:

«(...) videre planlegging av InterCity-strekningene til Halden, Lillehammer og Skien skal ta sikte på ferdigstilling i 2030»

Det kan ikke ha gått regjeringen og samarbeidspartiene hus forbi. Setningen står nemlig på side 54, 62, 116, 256, 277 og 306 i den NTP'en som ligger ute på regjeringens egen hjemmeside.

Nå blir det sagt at ferdigstillelsen kommer først etter jernbanetunnelen i Oslo, det vil si etter 2032.

LES OGSÅ: Erna med pengedryss til Bergensbanen, E16 og E39

LES OGSÅ: Erna gir grønt lys for ny flyplass til 5 mrd.

– Bygger vei og utsetter jernbane

Rasmus Hansson legger fram De Grønnes alternative statsbudsjett §'Grønne muligheter: Det gode livet etter olja».

Rasmus Hansson og Miljøpartiet de Grønne er ikke fornøyd med samarbeidspartienes jernbanelekkasjer.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Regjeringen har ved hjelp av Venstre og KrF akseptert å utsette viktige togrposjekter som Norge og verdens klima trenger. Det skal bygges motorveier nå, mens togsatsingene først skal komme langt frem i tid, skriver Rasmus Hansson i en e-post.

Det er Holmås enig i.

– Regjeringen har rigget landet for økte klimautslipp med det de planlegger. De prioriterer motorveiutbygginger de neste fire årene, og skyver jernbaneprosjekter inn i fremtiden slik at de kanskje blir realisert en gang om lang tid.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger